För att möta det ökade intresset för klimatsmarta, bekväma och effektiva tågresor har SJ beslutat att köpa in 25 nya snabbtåg.
Tågen blir de snabbaste i Sverige med en topphastighet på 250 kilometer per timme.
De kommer att användas för fjärrtågtrafik mellan storstäder i Sverige men även för gränsöverskridande trafik till Danmark och Norge.
SJ har genomfört en upphandling och beslutat att tilldela kontraktet på minst 25 nya snabbtåg till Bombardier Transportation Sweden AB, som sedan 29 januari 2021 är en del av Alstomkoncernen. Investeringen i nya snabbtåg är en del av SJs satsning på cirka tolv miljarder kronor i nya och upprustade tåg. Av dessa utgör de nya snabbtågen cirka sju miljarder vilket innebär att köpet är en av de allra största tågaffärerna i SJs historia.
Under de senaste 20 åren har tågresandet i Sverige mer än fördubblats. 2019 var ett rekordår vad gäller tågresandet i landet. Coronapandemin har minskat resandet men SJ ser det som en tillfällig nedgång i efterfrågan, och förbereder nu för att möta ett allt större tågresande genom att köpa nya snabbtåg. Enligt SJ är möjligheten att erbjuda allt fler möjlighet att välja tåget en viktig förutsättning för att Sverige ska kunna nå klimatmålen.
– SJ genomför en fantastisk satsning där hela fordonsflottan byts ut eller uppgraderas för att möta efterfrågan på klimatsmarta, bekväma och effektiva resor. Jag är övertygad om att våra kunder kommer att uppskatta våra nya tåg med den absolut senaste tekniken. Att vi går från 200 till 250 kilometer per timme är historiskt, säger SJs fordonsdirektör Arvid Fredman.
De nya snabbtågen kommer att komplettera SJs upprustade X2000 som den bästa reseprodukten i Sverige och Norden. SJ skapar förutsättningar för många fler att välja tåget framför flyget eller bilen med bekväma och snabba resor med mycket hög komfort och enkelhet att arbeta ombord. De nya snabbtågen har plats för cyklar, bra bagagelösningar och en fullt utrustad SJ Bistro med varm mat och sittgrupper. Alla system är teknikledande med exempelvis effektiv uppkoppling och radiotransparenta fönster, tysta ljuddämpade vagnar och tåget kan förflyttas med batteridrift för att hantera störningar i elförsörjningen på linjen. De nya tågen förväntas kunna sättas i trafik under 2026.