Det svenska start-up bolaget Doconomy har utvecklat en kalkylator för koldioxidmärkning av alla produkter

Det svenska start-up bolaget Doconomy har utvecklat en kalkylator för koldioxidmärkning av alla produkter 1

Doconomy är en svensk impact-tech startup som ut utvecklar digitala verktyg och tjänster för att öka förståelsen om konsumtionens klimatpåverkan och bidra till att minska utsläppen. Nu lanserar Doconomy ett nytt verktyg för produkter, varumärken och tillverkare som möjliggör snabba och pålitliga beräkningar av enskilda produkters koldioxidutsläpp, och mer välinformerade konsumtionsval i vardagen.

2030 Kalkylatorn syftar till att öka transparens genom att tillgängliggöra konsekventa beräkningar av koldioxidutsläpp på produktnivå. Genom att förstå produkternas koldioxidavtryck kan både producenter och konsumenter bidra till att minska utsläppen med 50% till 2030. Den ökade transparensen gör det möjligt för konsumenter att jämföra produkter baserade på koldioxidavtryck, och inte bara kvalitet och pris. Det hoppas vi leder till större förståelse och en förändring i konsumentbeteende, säger Johan Pihl, Innovationsansvarig på Doconomy.

Att beräkna koldioxidavtrycket för produkter har tidigare varit svårt och kostsamt, en vanlig LCA-beräkning (Life Cycle Assessment) tar veckor att slutföra per produkt. Det utgör ett hinder, särskilt för små och medelstora företag, som gärna vill ta större ansvar och bli mer transparenta. 2030 Kalkylatorn kan, utan kostnad, generera ett resultat på några minuter. Det gör det möjligt för företag att vara öppna med påverkan ned på enskild produkt, och möjliggöra för sina kunder att göra välinformerade val.

“Jag välkomnar varmt 2030 Kalkylatorn. Jag är glad över att fortsatt se klimatmedvetenhet i hjärtat av denna innovationskraft, det stärker min tro på att världen fortfarande kan klara den här fighten,” säger Patricia Espinosa, Executive Secretary of UN Climate Change.

Den första betaversionen av 2030 kalkylatorn, som använder data från över 300 parametrar, är optimerad för mode, men tillåter även beräkningar för andra branscher och produkter. Framtida planerade versioner kommer att omfatta mat & dryck, möbler och hemelektronik. Kalkylatorn är kostnadsfri att använda och beräkningen möjliggör för konsumenten att se koldioxidavtrycket innan köpbeslut.

Doconomy lanserar tjänsten som en del i sitt globala arbete, genom sitt partnerskap med FN (UNFCCC), att utbilda kring klimatpåverkan. Kalkylatorn är även del av Doconomys övergripande Planet Loyalty-koncept för ökad transparens genom att etablera CO2-märkning av produkter som standard för medveten konsumtion. 2030 Kalkylatorn har utvecklats och verifierats i samarbete med ledande experter inom hållbarhet, data och klimatpåverkan, så som 2050 Consulting och Ernest & Young (EY).

Tjänsten syftar inte till att ersätta en konventionell LCA, men testresultat från oberoende tredje part visar på hög precision, vilket gör pålitliga beräkningar tillgängliga för alla.

“Vi är övertygade om att näringslivet måste spela en avgörande roll i klimatfrågan, säger Kristina Kloberdanz, Global Hållbarhetschef på Mastercard. ”Vårt fokus är att skapa produkter, tjänster, partnerskap och erfarenhetsutbyte som gör det möjligt för människor att minska sitt koldioxidavtryck. Vi tror att det inte bara handlar om att kompensera för din klimatpåverkan, utan också om att möjliggöra bättre val för planeten.”

Related Articles