Elektrifiering av tunga lastbilar ställer höga krav på såväl laddinfrastrukturen som på energisystemet.
Därför har tre svenska energibolag gått samman för att bygga ut infrastrukturen för lastbilar i en större nationell satsning.
På Elmia Lastbil berättar det nystartade bolaget mer om satsningen.
De tre bolagen är Jönköping Energi, Mälarenergi och Öresundskraft som alla har lång erfarenhet inom energisektorn med stor kunskap av elhandel.
– Vi gör en betydande satsning och vill bli det ledande bolaget i Sverige på laddning av tunga transporter. För oss är det ett väldigt naturligt steg eftersom vi kan både installationsdelen och driften. Den stora skillnaden mellan att ladda tunga lastbilar och annan laddning är att tunga lastbilar är väldigt verksamhetskritisk – och verksamhetskritisk drift är precis vad vi sysslar med dagligen, säger Martin Ryd, interim vd för det gemensamma bolaget som ännu inte har fått något namn.
Tre aktörer med lång erfarenhet
Elektrifiering av tunga transporter har flera utmaningar. En stor utmaning är att effekten snabbt blir ganska stor. Som åkare kanske du köper en eldriven lastbil, märker att det funkar bra och vill investera i fler, om effekten då inte räcker till kan det uppstå problem som är svåra att själv hantera.
– Då är det bra med en aktör som vi, som vet hur alla delar fungerar. Det är också därför som det här är en nationell satsning och inte bara i till exempel Jönköping. Lastbilarna rör sig över stora ytor och därför behövs det laddning på flera platser i landet. Om vi gör en lösning här och någon annan en lösning där, då blir det inte bra, säger Lars Arvidsson, affärsutvecklare på Jönköping Energi och mässansvarig för det nya bolaget.
Vill bidra till omställningen
För ägarbolagen är det här ett naturligt steg. Jönköping Energi har till exempel levererat laddningsenheter till stadens elbussar för att bidra till en mer hållbar kollektivtrafik, Mälarenergi har ett omfattande ladderbjudande till företag och bostadsrättsföreningar och i Helsingborg har Öresundskraft laddning av bilar, bussar och fartyg.
Erbjudandet från det nya bolaget innefattar installation, drift och underhåll, oavsett om det handlar om laddning i depån, vid en destination eller längs en rutt.
– Vi vill vara med och bidra till omställningen av transportsektorn och samtidigt skapa lönsamhet för våra kunder, säger Lars Arvidsson.