SodaStream förbättrar konsumentinsikter med Qlik
Hem HÅLLBAR UTVECKLING SodaStream förbättrar konsumentinsikter med Qlik molnanalyser

SodaStream förbättrar konsumentinsikter med Qlik molnanalyser

Publicerat av: Redaktionen

Världens ledande varumärke för kolsyremaskiner får ökade konsumentinsikter genom samarbete med Qlik kring dataanalys och marknadsföringskapacitet.

SodaStream, världens ledande varumärke för kolsyremaskiner, påskyndar sin digitala transformering med Qliks molnanalyser, ett viktigt nästa steg i sitt mål att inspirera till en revolution inom miljövänlig dryck.

SodaStream har gjort stora investeringar i digital transformeringsteknik för att anpassa sina operativa och affärsmässiga mål till hållbara lösningar och produkter. Liksom många företag som vill uppnå Active Intelligence – som ger underlag för välinformerade åtgärder i realtid – har SodaStream tagit nästa steg i sin dataresa genom att flytta till Qlik för mer avancerade analysmöjligheter.

Detta steg ger SodaStream förmågan att:

  • Övervaka och spåra data i realtid. Qlik ser till att alla på SodaStream har tillgång till en enda, uppdaterad och korrekt version av hur prestanda och lagernivåer ser ut, vilket ger klarhet från produktionsgolvet till styrelserummet.
  • Stärka team med kunskap om konsumenternas vanor. Att lägga till en B2C-modell krävde att SodaStream drastiskt minskade avståndet mellan produkter och konsumenter. Qlik har gjort det möjligt för dem att göra övergången smidigt genom att ge en bild av vad konsumenterna letar efter inom dryckeskategorin.
  • Optimera företagets marknadsföringsinsatser. Rustade med relevanta och aktuella konsumentdata har SodaStream kunnat skapa dynamiska målgrupper som matar ytterligare information till sin plattform för automatiserad marknadsföring. Genom att mäta effekten av innehållet med Qlik kan marknadsteamet skräddarsy bättre erbjudanden till sina konsumenter – i ett ständigt pågående arbete för att se till att varje konsument får innehåll som är relevant för dem.
  • Agera som en ledare inom miljövänlig dryck. Bättre mätning av marknadsföringsinnehållet förbättrar också SodaStreams konsumentrelationer vilket gör det möjligt för företaget att utbilda allmänheten effektivare om engångsplastavfall.

SodaStreams affärsmål skulle inte vara möjliga att uppnå utan att utnyttja sin data på det sätt som de gör nu med Qlik – särskilt marknadsförings- och försäljningsfunktionerna ser stora fördelar.

– Säg att vi har 50 miljoner kontakter, men jag kanske bara vill kommunicera med dem som har köpt våra smaksatta produkter under de senaste två veckorna för att påminna dem om att de är återvinningsbara. Här använder vi Qlik för att dynamiskt skapa målgrupper som matar ytterligare information till vår plattform för marknadsföringsautomatisering, säger Yoed Negri, Global Head of Digital Transformation, SodaStream International.

– Det här är något som vi bara kan lära oss genom att använda våra egna data, och det är fantastiskt! Ett av de många sätt vi använder Qlik på är för att hantera publikhantering i realtid. Här använder vi dessa data för att förstå våra konsumenters vanor och få en bättre bild av hur vi kan hjälpa dem att minska sitt ekologiska fotavtryck, tillägger Negri.

– Det som gör denna massproduktion av plast särskilt utmanande är att den stora majoriteten av plasten inte bortskaffas på ett ansvarsfullt sätt. Av de 8,3 miljarder ton plastprodukter som hittills har producerats har cirka 6,3 miljarder ton blivit avfall, en oroande statistik som får många företag att ta krafttag, säger Francisco Mateo-Sidron, Senior Vice President EMEA för Qlik.

– 78 miljarder plastflaskor för engångsbruk kommer att ha sparats till 2025 tack vare SodaStream och Qlik är glada över att stödja företaget på denna resa. Med Qlik kan SodaStreams anställda dra nytta av företagsdata i realtid och omvandla den till Active Intelligence för att fatta bättre affärsbeslut och fortsätta utbilda konsumenterna om hur de kan göra mer hållbara val utan att kompromissa med kvaliteten, säger Francisco Mateo-Sidron.

SodaStream förbättrar konsumentinsikter med QlikSodaStream var ursprungligen ett business-to-business-företag som sålde till tredjepartsåterförsäljare som sedan marknadsförde produkterna i butiker. Bolaget har länge tagit stor miljöhänsyn vid utformningen av sin modell med ett slutet kretslopp, där konsumenterna lämnar tillbaka sina använda flaskor till återförsäljarna för rengöring och återanvändning när produkten är slut. För att få en närmare relation med sina kunder och öka sitt miljömedvetna inflytande beslutade SodaStream nyligen för att lägga till en business-to-consumer-strategi (B2C).

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>