How would you like to contact us?

HÅLLBAR MODEVECKA I ÖSTERSUND LOCKAR TUSENTALS BESÖKARE

Östersund utmanade konsumenter och modeindustrin att tänka om med syftet att främja en mer cirkulär industri med fokus på tre ord: reduce, reuse, recycle. Sustainable Fashion Week, som gick av stapeln 7-13 oktober, 2019 lockade över 2 000 deltagare med bland annat modevisningar, föreläsningar, Designer Sessions, pop-up stores, fashionloppisar, bytesgarderob och reparationscafé.

Sustainable Fashion Week lockade 2300 besökare och fick en räckvidd på över 30 000 personer med nya ögon på Östersund. Modeveckan har uppmärksammats i såväl TV som radio, tidning, bloggar och sociala medier bland stora influencers. Medan vinterns skidskytte och sommarens Storsjöcup och Storsjöyran drar turister upp till Östersund, saknades det evenemang som lockar upp nya under hösten, fram till nu.

– Vi vill satsa på destinationsutveckling och visa på att Östersund är mer än bara skidor och storsjöcupen. Genom att arbeta inom en helt annan industri, nämligen modeindustrin, har vi fått nya besökare och nya ögon på Östersund vilket känns otroligt givande för vårt hotell och för länet i stort, förklarar Nicki Eby, hotelldirektör, Clarion Hotel Grand Östersund.

Med Pop-Up stores, Designer Sessions, modeloppis och Fashion Talks förvandlades Östersund till ett centrum för hållbart mode. Per Holknekt, Johanna Nilsson, Houdini, SQRTN, Josefin Liljeqvist, Stitch n’ Stones, Alexandra Lundberg och Woolpower var bara några av namnen som representerades under Sustainable Fashion Week den 7-13 oktober. Veckan arrangerades av Clarion Hotel Grand Östersund, Norra Station, SMICE, Destination Östersund och Malloy & Me.

– ​Veckan är tänkt att bli ett årligt evenemang i Östersund. Nästa år satsar vi på att få med en ännu bredare målgrupp med evenemang som lockar alla åldrar och även en publik från hela Skandinavien, berättar Lisbet Mellgren, projektledare för Sustainable Fashion Week via eventbolaget Me & Malloy.

Related Articles