myFC Lab Stories: Integrationsfasen – från forskning och verifiering till finkalibrering
Hem TEKNIK myFC Lab Stories: i slutfasen – från forskning och verifiering till finkalibrering

myFC Lab Stories: i slutfasen – från forskning och verifiering till finkalibrering

Publicerat av: Redaktionen

myFC är just nu i slutfasen med att integrera ett projekt som utförs på uppdrag av en ledande tillverkare av cykelsystem.

Teknisk ledare för integrationsarbetet är Pouya H. Moud, teknisk doktor och Senior Application Engineer på företaget.

– Vi har nått de mål som kunden har satt upp och arbetar med de sista detaljerna, säger han.

Pouya H. Mouds team på totalt tio personer inkluderar experter med olika specialiseringar, var och en med sin egen nisch: elektronik, bränsleceller, mjukvara, mekanik och Balance of Plant.
Sedan juni 2021, när företaget fick en inköpsorder från en japansk tillverkare av cykelsystem, har mycket fokus för Pouya H. Moud och hans arbetsgrupp varit på att utveckla en unik bränslecellslösning som ska kombineras med ett buffertbatteri och integreras i en elcykel.

– Efter att ha definierat gränserna för vårt system tog vi en diskussion med alla intressenter och visualiserade deras krav. Sedan förvandlade vi kraven till en lista över måsten och annat som mer var önskemål.
Ytterligare åtgärder handlade om att identifiera teknologierna och deras status, samt att klargöra hur tillgången på olika nödvändiga teknologier utanför myFC:s väggar såg ut. Därefter började teamet arbetet med att utveckla de identifierade teknologierna internt.

Under arbetets gång har myFC haft en kontinuerlig diskussion med kunden där de har avhandlat detaljerade tekniska frågor.
– För att säkerställa att vi uppfyllde kraven lade vi till exempel mycket tid och resurser på att resonera kring vår bränslecellsenheten och kundens krav när det gäller drivenhetens gränssnitt.
Det är en mycket viktig del av integrationen, eftersom teamet i den här applikationen ersätter en befintlig lösning med myFC:s eget bränslecellssystem. Det innebär att myFC:s gränssnitt behöver anpassas eller modifieras så att de två systemen fungerar ihop.
myFC:s team hade ett agilt tillvägagångssätt under utvecklingen. För att kunna öka mognadsnivån för den egna teknologi arbetade de med korta iterationer där de verifierade designen.

– Vi gjorde en detaljerad projektplan för att förverkliga projektet, sedan anpassade vi den allteftersom omständigheterna förändrades.

myFC Lab Stories: Integrationsfasen – från forskning och verifiering till finkalibrering

En utmanande uppgift. Under hela processen har myFC fått anpassa sig till vissa begränsningar, som att hela applikationen måste få plats i cykelns ram.

Arbetet med integrationen startade med systemtestning i labbet, där teamet provade hela systemet, inklusive bränslecellsenheten och buffertbatteriet. Arbetsgruppen utförde ett stort antal fallstudier för att utvärdera hur väl systemets prestanda levde upp till målen. Det innebar att de fick spendera en hel del tid på att optimera regleringen av systemet, för att få bränslecellerna att leverera en kontinuerlig och stabil effekt.
Därefter förberedde myFC elcykeln inför att integrera applikationen med bränslecellsenheten.

– Vi fick ägna ganska många timmar åt att få applikationen att passa in i det begränsade utrymme vi hade till förfogande. När det gäller hur vår lösning och kundens drivenhet skulle agera ihop var vi även tvungna att ta hänsyn till detaljerade specifikationer kring elektricitet och systemens olika sätt att kommunicera.
Målet genom hela processen har varit att skapa en applikation med bättre prestanda än den ursprungliga lösningen, något som innebar en del utmaningar. Till exempel fick cykeln inte bli särskilt mycket tyngre än tidigare. Även det faktum att de var tvungna att få in tekniken i den nedåtgående stolen på cykelns ram innebar en given begränsning.

Teamet är inne en skede av finkalibrering och Pouya H. Moud är mycket nöjd med vad de har åstadkommit.
– Vi arbetar nu med att fysiskt integrera systemet i en cykel, inklusive bränsleceller, Balance of Plant (BOP) och elektronik, säger han.
Projektet befinner sig därmed i en avslutande fas och myFC gör sig redo att leverera prototypen till kund.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>