Färre förseningar, mindre utsläpp och stora besparingar. En innovation från Tyréns som just nu testas i Malmö och Lund, ska ge Sveriges kommuner nya möjligheter till klimatsmart stadsplanering.
– Verktyget ger förutsättningar för att optimera kollektivtrafiken genom att tydligt visa var gatunätet bör byggas om, säger Eva-Marie Wenehed, trafikplanerare på Tyréns.
Verktyget, Flowmapper, använder den positionsdata som bussar, spårvagnar och tåg i kollektivtrafiken sänder ifrån sig med ett par sekunders mellanrum. Den mycket stora mängden data lagras och kvalitetsgranskas i en databas för att sedan visualiseras i en webbplattform som egentligen är utvecklad för transaktioner på finansmarknaden. Resultatet blir ett kraftfullt verktyg för att identifiera och kvantifiera framkomligheten utifrån miljontals datapunkter. En mängd tillförlitliga analyser kan sedan göras i webbplattformen.
– Resenärerna får kortare restider, med allt vad det innebär för samhällsekonomin i stort, medan kollektivtrafiken sparar skattepengar genom att turerna går att köra på kortare tid vilket minskar behovet av bränsle, fordon och personal detta leder ju också till att koldioxidavtrycket blir mindre. Med hjälp av Flowmapper är det möjligt att visa var ombyggnad av gatunätet ger störst effekt till lägst kostnad för skattebetalarna, säger Eva-Marie Wenehed.
Initialt utvecklades verktyget för framkomlighetsstudier, men projektgruppen såg snabbt nya användningsområden och har fortsatt utvecklingen mot fler och nya områden framöver. Till dags dato har Flowmapper använts i Malmö och i Lund. Men utöver insamlingen av kollektivtrafikdata från Skåne samlar Flowmapper just nu in data från Uppsala, Östergötland, Kalmar, Dalarna, Värmland och Gävle.
Ambition är att hela landet ska vara kartlagt inom 2 år, men för att det ska vara möjligt behöver alla kollektivtrafikhuvudmän tillgängliggöra sin data.
– Med den grunddata vi har idag ser vi många utvecklingsmöjligheter för att visualisera aspekter i en rad olika sammanhang, säger Eva-Marie Wenehed.
Flowmapper är ett resultat av Tyréns ovanliga innovationsprocess, där medarbetare bjuds in för att presentera sina idéer i ett idéforum, ett draknäste, för att sedan utveckla en färdig produkt med hjälp av innovationscoacher och affärsutvecklare.
– Det har varit jätteviktigt med stöttning, säger Eva-Marie Wenehed. Ofta utgår man från sin egen kompetens och tappar kundens fokus i utvecklingen. Som expert har man ju dessutom sällan stor förförståelse för marknadsundersökningar och affärsutveckling. Nya innovationer kräver processplaner och budget och en organisation som är riggad för ändamålet.
Läs mer här: https://flowmapper.tyrens.se/