Nu kan företag i Sverige delta i SHE Index powered by EY. Det nya indexet är ett verktyg som hjälper svenska företag att mäta och fokusera på mångfald samt inkludering. Syftet är att motivera företag att bidra till ökad transparens kring hur det står till med det inkluderande ledarskapet bland företagen och i svenskt näringsliv.
SHE Index powered by EY är ett långsiktigt initiativ som nu kommer till Sverige för att uppmuntra företag att fokusera på mångfald och inkludering. Förhoppningen är att detta blir startskottet till ökad transparens i svenskt näringsliv och ambitionen för företag att mäta sin resa mot ökad insikt, jämställdhet, mångfald och därmed lönsamhet.
– Det nya indexet är ett verktyg för företag att mäta och följa framsteg inom mångfald och inkludering, s.k. screening. Indexet jämför också framsteg i mångfald och inkludering med andra, vilket gör det möjligt att lära av andra och få en benchmark mot andra företag. Indexet sätter fokus på en mångfaldig kultur och stöttar företag i att se hur mångfald länkar till lönsamhet, säger Johanna Kropp, expert inom Diversity & Inclusion inom People Advisory Services på EY i Sverige.
Indexet är öppet för alla företag registrerade i Sverige med över 100 anställda och är kostnadsfritt. Det handlar om 36 frågor som ska besvaras inom sex olika kategorier (representationsmål, rekrytering, talangutveckling, belöningsstruktur och handlingsplaner och intersektionalitet med andra aspekter av mångfald). Baserat på informationen beräknas ett individuellt index för varje företag, vilket är ett tal mellan 0 och 100, som sammanfattar företagets mångfald och inkludering. Indexet är inte resultatet av en exakt vetenskap utan en indikation.
Inbjudan att delta gäller till den 30 juni 2020. EY har förståelse för att företag står inför olika utmaningar under dessa omständigheter. Samtidigt är detta också en period som ger möjlighet till reflektion. Så snart fullständiga svar finns från minst 50 företag kommer en rapport produceras som presenterar alla deltagande företags index, intervjuer med några företag och en sammanfattning av det övergripande resultatet.
– Vi lever i utmanande tider. Företag står inför nya villkor, begränsningar och möjligheter. Företag fortsätter att växa och utvecklas genom svårigheter och tuffa beslut. Inte trots, men på grund av att vi upplever utmanande tider, tror vi att det kan vara en bra tid att zooma ut och reflektera bredare kring verksamhetsfrågor. Fundera vilket företag ni vill vara efter covid-19 och vilka möjligheter till förändringar som ett krismedvetande erbjuder. Vår förhoppning är att företag använder detta som en möjlighet till att fördjupa sitt arbete kring inkludering och integration av mångfald, säger Camilla Rundberg, expert inom Diversity & Inclusion inom People Advisory Services på EY i Sverige.För mer information om indexet och deltagande: https://www.sheindex.com/se