How would you like to contact us?

Utblick: Digitalisering – Innovation och cybersäkerhet i tider av Covid-19

Utblick: Digitalisering – Innovation och cybersäkerhet i tider av Covid-19 1

Den nya arbetskraften – fyra principer som hjälper bolag i en föränderlig tid

På mycket kort tid har TCS gjort det möjligt för nästan 90% av sina 448 000 anställda att arbeta på distans, samtidigt som de upprätthållit kvalitet och säkerhet i alla sina tjänster.

”I stora kriser finns också stora möjligheter. Vår Secure Borderless Work Spaces-modell representerar framtidens arbete och kommer att förbättra våra medarbetares livskvalitet. År 2025 tror vi att våra medarbetare kommer att spendera endast 25 procent av sin arbetstid på ett kontor,” säger Milind Lakkad, Global HR-chef på TCS.

Att omfamna digitala arbetsmodeller har blivit en nödvändighet och Covid-19-pandemin har blivit en katalysator för en strategisk förändring i människors arbeten. En förändring som i ett annat fall kanske skulle tagit år. Många stora organisationer har emellertid äldre system, framför allt inom HR, något som blir ohållbart i dagens samhälle där effektiva digitala verktyg är ett måste.

TCS driver på för ett nytt arbetssätt, ”Workforce 4.0”. Filosofin innehåller fyra pelare: befogenhet, uppkoppling, mångfald och talang. Genom att göra arbetet smartare, enklare och mer smidigt ökar chanserna för företag att överleva krisen mångfaldigt. Bland annat har TCS genom att införa Secure Borderless Work Spaces (SBWS) för sina anställda gjort att de kan arbeta hemifrån och hålla kontakten med kollegor och kunder via sociala samarbetsplattformar som exempelvis Microsoft Teams. Den snabba utrullningen har gjort att både TCS och våra kunder kunnat fortsätta arbeta nästan som normalt under krisen, trots den enorma omställningen.

Läs mer om hur de fyra pelarna av Workforce 4.0 hjälpt flera företag här: https://digitaldirections.com/workforce-4-0-four-principles-to-help-businesses-thrive-in-times-of-disruption-and-change/

Hopp och innovation förenas i kampen mot Covid-19

Världshälsoorganisationen (WHO) förklarade Covid-19-utbrottet som en pandemi den 12 mars 2020. En och en halv månad senare är världen förändrad. Ett nytt slags ”normalläge” har vuxit fram, fyllt av initiativ, innovation och hopp. Teknik har haft en central roll, där vissa av dessa innovationer har potential att ge avtryck för generationer framöver.

I Storbritannien skapade ett team på TCS en app som hjälper samhällen att skydda sina mest utsatta. Webbplatsen ”Please-help.me” ansluter människor på en lokal nivå genom att använda postnummer för att skapa lokala nätverk som snabbt och säkert kan stötta utsatta grupper med hjälp i vardagen.

Läs mer om hur världen tar sig an Covid-19 med hopp och innovation här: https://digitalempowers.com/how-hope-and-innovation-will-triumph-in-the-fight-against-covid-19/

TCS satsar stora resurser på att hjälpa samhällen, kunder och medarbetare under krisen. Bland annat har Tata Group, som TCS är en del av, har bidragit med 200 miljoner dollar i kampen mot Covid-19, vilket gör företaget till den näst största privata bidragsgivaren i välden Man erbjuder även skolor att gratis använda skolplattformen TCS iON, ett digitalt klassrum som nu används i över 9 000 skolor, med 6,5 miljoner elever och 250 000 lärare.

Hur Covid-19 dramatiskt förändrar cybersäkerhet

Pandemin har skapat en enorm utmaning för företag över hela världen: att fortsätta arbeta trots stängda kontor och anläggningar. Datacenter, molnsystem, avdelningsservrar och digitala enheter, informationsteknik som företagen och deras anställda är beroende av för att kunna utföra sina arbeten, blir nu ännu viktigare. Över en natt har kraven på den digitala infrastrukturen skjutit i höjden.

IT-systemen blir även ett mycket större och mer lukrativt mål för cyberbrottslingar. Insatserna för att förbättra IT-säkerheten måste öka, för att förhindra att en andra kris uppstår: på de digitala enheterna och nätverken som har blivit oändligt mycket viktigare för företag de senaste veckorna. Med andra ord har ”affärskontinuitet” blivit prioriterat.

Läs mer om cybersäkerhet i denna översikt över de ökande tekniska riskerna för stora företag och om hur de bättre kan skydda sin teknik, data och annan digital infrastruktur under dessa osäkra tider: https://www.tcs.com/perspectives/articles/how-covid-19-is-dramatically-changing-cybersecurity

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS är en del av Indiens största industrikonglomerat Tata Group och har över 448 000 av världens bäst utbildade konsulter i 46 länder. Bolaget omsatte 22 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2020 och är noterat på både BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) och NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index och FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden

TCS etablerades i Norden 1991 och har i dag 15 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. De senaste 11 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder och TCS har dessutom utsetts till nummer 1 i ”Top Employer Europe” de senaste två åren.

För mer information, se www.tcs.com

Related Articles