SaaS-plattform och Greentech-bolaget för secondhand-produkter växer stort, Idag på Circular Monday annonseras att Nordens största e-handlare Outnorth, inleder samarbete med reCRQL.
reCRQL lanserades tidigare i år bygger och driftar fullt integrerade marknadsplatser för secondhand försäljning av handlares egna produkter.
På så vis slutar inte kundresan när produkten har köpts och handlare behöver inte längre släppa intäkter, insikter, eller kundrelationen till andra plattformar.
– Vi är glada över samarbetet med reCRQL där vi kan erbjuda våra kunder att på ett smidigt sätt sälja vidare produkter de köpt av oss. Att de produkter vi säljer används så länge som möjligt är kanske den enskilt viktigaste frågan för att minska vår klimatpåverkan. säger Stefan Gustafsson, hållbarhetsansvarig på Outnorth.
reCRQL grundades med utgångspunkt att minska ett av världens största klimatproblem, konsumtion, och utvecklade därför en helt ny SaaS-lösning. (Software as a Service). Anslutna handlare kan erbjuda sina kunder, och egna butiker, att sälja vidare tidigare köpta varor med hjälp av reCRQL-appen. Försäljning sker direkt i handlarens egen webbshop. Detta utan att handlaren behöver utveckla och underhålla en egen in-houselösning, som ofta innebär en tung investering.
– Vi är mycket stolta över samarbetet med Outnorth, där vi tillsammans ökar möjligheterna för kunder som vill handla hållbart. Outdoor-produkter med hög kvalitet har alla förutsättningar för att cirkuleras under en lång tid, nu får kunderna möjlighet att köpa kläder, skor och utrustning secondhand och sälja vidare tidigare köp, på ett enkelt och smidigt sätt, säger Sofie Hjelmberg Vd på ReCRQL.
Genom reCRQLs app får konsumenterna en översikt av alla tidigare köp de gjort hos anslutna e-handlare, och de kan nu också lägga till varor manuellt. Genom några få klick kan konsumenten sälja vidare en tidigare köpt vara. Vid försäljningen behåller konsumenten upp till 90% av försäljningspriset och reCRQL säkrar betalning såväl som frakt.
Under 2020 såldes secondhand kläder till ett värde av cirka 3 miljarder kronor och cirkulära affärsmodeller för mode förväntas växa från 3 procent till över 20 procent till 2030.