Konkurrenstrycket från utlandet för den svenska e-handeln minskar för första gången på flera år och det är glädjande för svenska webbutiker som står under ett hårt tryck från utlandet.
Dippen, som sannolikt är kortvarig, är ett bra tillfälle för svenska webbutiker att själva satsa på försäljning mot utlandet för att öka konkurrenskraften. De kommande åren kan vi räkna med en ökad närvaro i Sverige av internationella aktörer som till exempel Amazon, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, som snart integreras helt i Nets.
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och som snart integreras helt i Nets, mäter e-handelsmarknaden i Sverige varje år genom att intervjua svenskar. De svenska konsumenterna handlar i år för hela 310 miljarder kronor och det har gynnat många svenska e-handelsaktörer – men även utländska webbutiker. E-handeln är särskilt konkurrensutsatt eftersom det är lätt att jämföra priser och att handla från hela världen.
DIBS undersökning visar på ett trendbrott − för första gången på flera år noteras en minskning vad gäller de svenska konsumenternas handel i utländska webbutiker. 38 procent av svenskarna handlar nu i utländska webbutiker, en minskning med två procentenheter jämfört med ifjol. Jämfört med 2018 uppger tio procentenheter fler svenskar att de inte handlar från utländska webbutiker eftersom det totala priset är för högt. En ökande andel uppger även osäkerhet kring totalbelopp, leveransvillkor och leveranstid som anledningar.
Nedgång för Kina och USA – uppgång för Storbritannien
Framförallt gör de kinesiska webbutikerna en rejäl djupdykning, och amerikanska webbutiker minskar likaså. Andelen svenska konsumenter som handlat från Kina minskar kraftigt, från 39 till 26 procent. Anledningen är främst att momsen nu tas ut från första kronan på paket från länder utanför EU och att PostNord nu tar ut en hanteringsavgift för detta. Andelen svenskar som handlat från USA minskar från 32 till 26 procent. Anledningen är sannolikt den svaga svenska kronan gentemot dollarn.
Storbritannien, där störst andel svenskar handlat från, ökar däremot från 32 till 36 procent. Tyskland – som minskar något – är det land som näst störst andel svenskar handlar från, följt av Kina och USA.
Vidare så handlar de nordiska grannländerna långt mer från svenska webbutiker än omvänt. Anledningarna är de svenska produkternas urval och kvalitet liksom gynnsammare priser och valutakurser.
Varför man handlar eller inte handlar i utländska webbutiker
När svenska konsumenter handlar från utländska webbutiker är det främst för att spara pengar. Men inte lika mycket som tidigare. Att varan inte finns att köpa i Sverige ökar däremot.
De största anledningarna till att man inte handlar i utländska webbutiker är främst tullavgifter och moms. Andra stora anledningar är att det är svårt med retur av produkter, osäkerhet på butiksvillkoren som exempelvis retur och leverans liksom att man vill stödja butikerna i sitt eget land.
– Det finns det en tröskeleffekt hos konsumenterna. När väl har börjat handla från utlandet och ser hur bra det fungerar, exempelvis ibland snabbare leverans än från svenska aktörer, så handlar man gärna mer och fler gånger. Genom att ge kunderna en överlägsen upplevelse vid köpet kan svenska webbutikerna behålla fler köp inom landets gränser, fortsätter Patrik Müller.
Uppgifterna kommer från DIBS årliga rapport Svensk E-handel 2019, en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av hur svenskarna handlar på nätet. Rapporten som lanseras i sin helhet i mitten av september är baserad på en undersökning av YouGov som genomfördes under det andra kvartalet 2019 och som bygger på intervjuer med drygt 2 000 internetanvändare i Sverige.