Black Friday närmar sig med stormsteg och konkurrensen om kunderna är hård.
Det finns en pågående diskussion kring förändrade konsumtionsmönster, hållbarhet och lokal handel där många människor idag ifrågasätter lämpligheten i att handla online och importera varor från bland annat Asien.
Många stadskärnor runt om i Sverige, med Helsingborg i täten, har gått samman i en kampanj för att lyfta lokala butiker och ge fysiska butiker och verksamheter lite pepp och uppmärksamhet. GöteborgsLokaler har sedan tidigare etablerat kampanjen Locals of Gbg via hemsidan www.localsofgbg.se. Därför känns det naturligt att ta ett eget grepp om Locals is the new Black.
– Alla vill ha kvar sina lokala handlare och butiker men det är inte alltid så att vi är lojala och handlar hos dem i första hand. Vi vill sätta fokus på våra lokala eldsjälar och den fina service kunderna ofta får. Locals is the new Black är en kampanj som främjar den fysiska handeln. Vi vill göra det attraktivt att handla lokalt och genom kampanjen vill vi uppmana kunderna att inte bara shoppa på nätet utan att faktiskt fortsätta stödja sina lokala handlare, säger Annelie Nithander
, centrumutvecklare på GöteborgsLokaler.
När du handlar lokalt får du personlig service. Det är dessutom smidigt och hållbart då du får din vara direkt och på så sätt bidrar till minskade transporter. Genom att handla lokalt bidrar du till din stads eller handelsplats utveckling.
Att shoppa fysiskt är trendigt och kul! Locals is the new Black.
Fakta:
Black Friday är en enormt stor shopping- och readag som startade i USA och som ofta förknippas med startskottet på julhandeln. I år infaller detta fredagen den 29 november. Den traditionella lönsamheten i julhandeln har minskat i och med att erbjudanden och reor tar stora andelar under helger som Black Friday. 16 städer är med och lyfter Local is the new black: Helsingborg, Västerås, Östersund, Hässleholm, Nynäshamn, Halmstad, Västervik, Falun, Kramfors, Kristianstad, Ljusdal, Sölvesborg, Karlskrona, Bollnäsdraget, Göteborg, Eskilstuna.