I och med pandemin ökade konsumenternas krav på etisk produktion ytterligare.
Nu använder svenska bolag blockkedjeteknik och AI för att lösa hållbarhetsarbetets utmaningar med validering och hantering av information längs försörjningskedjan
Konsumenternas ökade efterfrågan på hållbart och etisk producerade produkter har tydligt visat sig vara en stabil och varaktig utveckling. Redan 2015 rapporterade Ecowebs årliga marknadsrapport att efterfrågan ökade i rekordtakt – och Sverige stod redan då ut. Pandemin beskrivs som en period av reflektion, där människor stannade upp och omvärderade slentrianmässiga vardagsbeslut. Detta tycks ha lett till ytterligare bränsle för efterfrågan på etiska varor. En internationell studie av managementbolaget Accenture pekar på en dramatisk förändring där hela 60% säger sig göra mer miljövänliga, hållbara och etiska inköp sedan början av pandemin. Av dessa uppger nio av tio att detta är ett beteende de kommer att behålla även efter Covid-19.
Blockchain och AI realiserar de hållbara och etiska målen
Trots att konsumenterna visat tydlig köpvilja har bristen på tillit varit något av en bromskloss för den hållbara utvecklingen. Många steg i produktionen har varit svårövervakade och debatten om vad som i realiteten är en mer hållbar produkt, när såväl transport som fabriksförhållanden tar plats i kalkylen, har varit intensiv och komplicerad. Varumärken och leverantörer har haft utmaningar med att styrka sina påståenden på ett tillfredsställande och kommunicerbart sätt. Blockkedjetekniken har i många fall beskrivits som lösningen där tekniken i sig säkrar data och gör den omöjlig att manipulera. Både i Sverige och omvärlden har vi sett exempel på validering av allt från diamanter till årgångsvin. Nu börjar man använda tekniken för att garantera försörjningskedjorna även för dagligvaror som livsmedel och kläder. Det svensk-indiska företaget TrusTrace är pionjärer på området och de ser att företagens intresse av att styrka den hållbara produktionen går stadigt jämte konsumenternas krav.
– Sverige ligger långt fram i att ta tillvara på affärspotentialen i att pedagogiskt kunna visualisera och på djupet garantera hållbarheten i en produkt, säger Shameek Ghosh, vd för TrusTrace.
Förutom valideringen är just mängden information en utmaning i sig. Enligt Shameek Ghosh kan det finnas hundratals datapunkter i en kedja för endast en enda produkt. För ett detaljhandelsföretag blir det en enorm mängd data att sortera och validera. TrusTrace använder AI för att aggregera den samlade datan, sortera den efter särskilda parametrar och visualisera hela försörjningskedjans olika variabler.
Coop och Filippa K verifierar sitt hållbara arbete
TrusTrace har uppdaterat sin varumärkesidentitet och lanserar i dagarna både en uppdaterad strategi och en ny profil.
– Vi arbetar med att lösa en oerhört komplex utmaning genom att förtydliga våra kunders information. Därför känns det särskilt viktigt att vi nu också förtydligat och stärkt vår egen kommunikation, vår vision om den renoverade planeten och vårt arbete för transparens, säger Shameek Ghosh.
Transparens och spårbarheten driver deras arbete och de kan nu hjälpa fler företag förstå vad de säljer. De har redan säkrat leveranskedjan av en kvarts miljon produkter för välkända varumärken inom såväl livsmedelsbranschen som modeindustrin. Modemärket Filippa K använder tjänsten för att kommunicera hållbarheten av deras e-handelsvaror och har redan skurit bort 95% av den tid de tidigare ägnade åt kommunikation kring hållbarhetsdata. Coop har använt TrusTrace för att ta fram en hållbarhetsdeklaration som utvärderar mer än 10 000 varor i deras sortiment.
– Värdet ligger både i att tillmötesgå konsumenterna, men också att själv spara in på resurser i datahanteringen, säger Shameek Ghosh.