Booking.com lanserar en unik hållbarhetssymbol
Hem HÅLLBAR UTVECKLING Booking.com lanserar en unik hållbarhetssymbol

Booking.com lanserar en unik hållbarhetssymbol

Publicerat av: Redaktionen

Booking.com, en av världens ledande digitala reseplattformar, lanserade idag sin symbol för hållbara boenden.

Symbolen representerar pålitlig och globalt relevant information om hållbarhet, som är mycket eftertraktat bland resenärer världen över som vill göra mer hållbara val när de reser.

Symbolen är tillgänglig för alla typer av boenden som har implementerat en kombination av hållbara åtgärder som uppfyller de nödvändiga kriterierna, för deras specifika resmål. Den är utformad för att passa många olika typer av boenden, från lägenheter, B&B och fritidshus till hotell, resorter och till och med trädkojor, och kan anpassas till lokala förhållanden och faktorer. Det här initiativet är det första av sitt slag inom branschen. Syftet med symbolen är att ge ett trovärdigt erkännande av effektiva hållbarhetsåtgärder för fler boenden över hela världen samt att ge resenärer ett transparent, konsekvent och lättförståeligt sätt att identifiera ett bredare utbud av mer hållbara boenden, oavsett vart de ska resa.

Vi gör hållbara resval enklare för alla 
Företagets ambition, vid sidan av Travalyst Coalition där Booking.com är en av grundarna, är att skapa ett universellt och transparent mått för hållbarhetsinformation för boende, över hela branschen. Därmed framhäver denna första version av Booking.coms hållbarhets-symbol den första uppsättningen attribut som validerats av Travalyst Independent Advisory Group. Symbolen fokuserar på att lyfta fram de mest relevanta åtgärderna för ett brett urval av boendetyper samt deras eventuella effekt – oavsett om det handlar om en lägenhet i Amsterdam, ett privat hus i Spanien eller en resort längs Guldkusten i Australien.

Med utgångspunkt i standarderna för hållbara boenden som redan finns på plats, har Booking.com samarbetat med branschexperter, bland annat genom deras ledande roll inom Travalyst Coalition och med andra branschexperter, för att identifiera en uppsättning av de mest effektiva åtgärderna inom 5 nyckelområden: avfall, energi och växthusgaser, vatten, stöd till lokalsamhället och naturskydd. Detta grundläggande ramverk är för närvarande uppdelat i ytterligare 32 specifika hållbarhetsåtgärder som boenden kan implementera. Detta omfattar allt från att ta bort toalettartiklar av engångsplast eller byta till LED-lampor, till att ha 100 % förnybara energikällor eller investera en viss procent av vinsten i lokalsamhället och bevarandeprojekt.

Booking.com lanserar en unik hållbarhetssymbol

Det banbrytande programmet för hållbara boenden är mer inkluderande för alla typer av boenden världen över och gör det lättare för kunder att hitta pålitlig information om hållbarhet

För var och en av dessa åtgärder har Booking.com också samarbetat med det välrenommerade hållbarhetsföretaget Sustainalize för att utveckla en metodik för att bedöma dessa åtgärders relativa betydelse i modellen. Eftersom betydelsen helt beror på de olika åtgärdernas miljömässiga och/eller sociala inverkan, är modellen användbar för att identifiera partners som utför ett gediget hållbarhetsarbete. Beräkningen tar också hänsyn till boendets läge och storlek, vilket förbättrar modellens noggrannhet och tillämpbarhet bland det stora urvalet av Booking.coms partners.

Alla dessa beräkningar kombineras och man tar hänsyn till varje åtgärd och till lokala faktorer för att skapa ett övergripande betyg för boendets hållbarhetsåtgärder. Samtidigt som målet har varit att skapa en universell modell, så kan ett hållbart boende betyda olika saker på olika marknader. Till exempel anses vattenreducerande åtgärder i ett område som är utsatt för torka, eller användning av förnybar energi i ett land där det ännu inte är allmänt tillgängligt, vara mer effektiva åtgärder. Mer information om hur enskilda boenden runt om i världen har lyckas få symbolen finns i detta uppdaterade avsnitt av handboken för hållbara boenden på Booking.coms Partner Hub.

Boenden som uppfyller kriterierna får den första versionen av symbolen för hållbara boenden, inklusive de som har befintliga certifieringar och symboler, till exempel boenden som är officiellt godkända av Global Sustainable Tourism Council (GSTC), Green Tourism och EU Ecolabel. Detta ramverk och mätmetodik har utvecklats officiellt inom Travalyst Coalition och godkänts av Travalyst Independent Advisory Group, och kommer fortsätta att utvecklas i samarbete med Global Sustainable Tourism Council (GSTC).

”Booking.com har systematiskt utvecklat, testat och förfinat denna metodik utifrån GSTC:s expertis och de globalt erkända GSTC-kriterierna”, säger GSTC:s VD Randy Durand, ”och detta ger stor trovärdighet till ramverket eftersom det har utformats så omsorgsfullt.”

”Att bygga en verkligt hållbar resebransch kommer att ta tid, samordning och samlade ansträngningar, men framsteg är möjliga genom fortsatt innovation, partnersupport och samarbete inom branschen”, säger Marianne Gybels, hållbarhetschef på Booking.com. ”Med vårt program och vår symbol för hållbara boenden uppmärksammar vi hållbarhetsarbetet bland ett bredare utbud av boenden runt om i världen på ett trovärdigt och öppet sätt för konsumenterna. Utöver att uppmuntra boenden att sträva efter att få symbolen, anser vi att det är viktigt att visa att det finns ett spektrum för hållbarhet och att det finns ett värde i att visa upp det ökande antalet boenden som befinner sig i olika skeden av sina individuella hållbarhetsresor. Att visa upp de åtgärder som de har på plats gör det lättare för alla att göra ett mer informerat och förhoppningsvis mer hållbart val inför nästa resa, oavsett vart de vill åka. Detta inspirerar också ännu fler av våra partners att ta nästa steg och driva sin verksamhet på ett mer hållbart sätt.”

Skynda på hållbarhetsresan 
Enligt en ny studie som just släppts av EY Parthenon och Booking.com har boendesektorn möjlighet att visa vägen när det gäller hållbarhet inom resor och turism, trots att den släpper ut 264 miljoner ton koldioxid per år, vilket motsvarar 10 % av turistnäringens totala årliga utsläpp. Även om betydande investeringar krävs för att nå netto noll till 2050 (768 miljarder euro), visar undersökningen att många boenden redan har infört en rad åtgärder för att minska koldioxidutsläppen. Användningen av de mest effektiva tillgängliga teknikerna och metoderna ligger på mellan 30 % och 70 %, så det finns betydande möjligheter till förbättringar.

Med tanke på att 81%* av globala resenärer uppger att de vill bo på ett hållbart boende under det kommande året och med mer än 28 miljoner boendealternativ på Booking.com, ser företaget en fantastisk möjlighet att visa upp fler av de effektiva åtgärderna som dess boendepartners vidtar för att skapa mer hållbara upplevelser och i sin tur göra det lättare för resenärer att hitta hållbara boenden. Symbolen för hållbara boenden är också ett konkret svar till de mer än två tredjedelar (72 %) av resenärerna som förväntar sig, att branschen ska erbjuda mer hållbara alternativ. 73 % av resenärerna säger att de skulle vara mer benägna att välja ett specifikt boende om de visste att det hade implementerat hållbara åtgärder. Därför hjälper programmet och symbolen för hållbara boenden till att belöna och ytterligare uppmuntra alla boendeleverantörer att ta nästa steg på sin individuella hållbarhetsresa, vilket i slutändan ökar den totala mängden hållbara boendealternativ som finns tillgängliga.

Under den första fasen i lansering kommer symbolen för hållbara boenden och en översikt över individuella boendens hållbarhetsarbete att vara synliga för resenärer på boendesidor över hela världen, både i Booking.coms app och på webbplatsen. Därefter kommer symbolen även att börja visas bredvid boenden i sökresultaten under de kommande veckorna. Det kommer även att finnas ett filter för hållbara boenden som hjälper resenärer att hitta mer hållbara alternativ redan när de påbörjar sin sökning på Booking.com.

Listan över mätbara hållbarhetsåtgärder kommer att fortsätta utvecklas och expandera under de kommande månaderna, och bli allt mer lokalt relevant när det gäller mätning, samtidigt som en nödvändig global nivå bibehålls. Eftersom ytterligare åtgärder läggs till över tid så är planen att också börja integrera detta hållbarhetsinitiativ med andra varumärken i Booking Holdings, samt med andra partners inom Travalyst, för att säkerställa konsekvens över flera plattformar och därmed ge konsumenterna större valfrihet när det gäller hållbarhet.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>