Stuttgart, Tyskland – Under Bosch årliga presskonferens i Stuttgart presenterade Bosch förberedelserna kring en gradvis ökad produktion särskilt inom biltillverkningen samt sin senaste produktionssatsning av Corona-relaterade hjälpmedel.
Det rör sig bland annat om framtagande samt produktion av mer än en miljon snabbtest för Covid-19-test, ansiktsmasker samt desinfektionsmedel. Vidare presenterade Bosch de globala klimatmål för 2020 om att uppnå koldioxidneutralitet, samt verksamhetsåret 2019.
Förbereder en gradvis ökning av produktionen
Efter den senaste månadens nedstängningar av produktionen vid nära 100 anläggningar världen över gör nu Bosch systematiska förberedelser för att gradvis öka tillverkningen. ”Vi vill säkerställa att vi har tillräckliga lager som kan möta efterfrågan från kunderna när behovet gradvis ökar igen. Samtidigt vill vi hjälpa till att få världsekonomin att komma på fötter så snart som möjligt”, säger Dr Volkmar Denner, koncernchef för Robert Bosch GmbH vid företagets årliga presskonferens.
Begränsa Coronavirusets spridning
Tidigare i år gick Bosch ut med nyheten om utvecklandet av snabbtest för Covid-19. Bosch har för avsikt att tillverka mer än en miljon snabbtest under 2020 och därefter öka till tre miljoner under nästa år. Analysenheten Vivalytic kommer till en början att fungera som komplement till befintliga laboratorietest på sjukhus och läkarmottagningar. Den kommer främst att användas för att skydda vårdpersonalen som behöver få fram provresultat på mindre än två och en halv timme. Det snabba testet har redan levererats till europeiska kunder med en ”etikett för endast forskningsanvändning” och kan användas efter validering. Bosch räknar med att få produkten CE-certifierad i slutet av maj i Europa. Samtidigt befinner sig ett ännu snabbare test – som visar förekomsten av Covid-19 på mindre än 45 minuter – i slutfasen. ”Allt arbete vi gör inom det här området styrs av vår filosofi ’Invented for life’”, säger Denner.
Klimatarbetet: Bosch arbetar systematiskt mot ambitiöst satta mål
Trots utmaningarna som följer med dagens situation behåller Bosch sin långsiktigt strategiska kurs där de som teknik- och tjänsteleverantör fortsätter sitt systematiska arbete mot ambitiöst satta klimatmål och utveckling av aktiviteter som krävs för att expandera den hållbara mobiliteten. ”Bara för att andra frågor står i fokus just nu får vi inte sluta tänka på planetens framtid”, menar Denner.För ungefär ett år sedan meddelade Bosch att de i slutet av 2020 skulle bli det första globala industriföretaget som blev klimatneutralt på företagets samtliga 400 anläggningar världen över. ”Det är ett mål som vi kommer att nå”, säger Denner. ”I slutet av 2019 blev samtliga av våra tyska anläggningar koldioxidneutrala och i dag har vi lyckats nå 70 procent globalt sett.” För att lyckas med att bli helt koldioxidneutrala investerar Bosch i energieffektiviseringar samtidigt som de ökar andelen förnybar energi och köper in mer grön el. De koldioxidutsläpp som inte kan åtgärdas kan i stället klimatkompenseras.
Den ekonomiska utvecklingen 2020: recessionen påverkar utsikterna negativt
I ljuset av Coronapandemin ser Bosch stora utmaningar för den globala ekonomin under innevarande verksamhetsår. ”Vi förbereder oss på en global recession som också kommer att påverka vår egen prestation kraftigt under 2020”, säger CFO och professor Stefan Asenkerschbaumer, Bosch. Utifrån de effekter vi hittills sett är Boschs nuvarande prognos att biltillverkningen faller med minst 20 procent under 2020. Under första kvartalet i år föll Bosch-koncernens försäljning med 7,3 procent, vilket innebär att den redan är väsentligt lägre på årsbasis. Bara under mars föll försäljningen med 17 procent. ”Under en sådan här allvarlig kris är det återigen till vår fördel att vi är ett så mångsidigt företag, med flera olika verksamhetsgrenar” säger CFO Stefan Asenkerschbaumer. För närvarande ligger fokus på att genomföra omfattande åtgärder för att minska kostnaderna och säkra likviditeten. Till exempel har kortare arbetstid och minskad produktion redan införts på många anläggningar världen över tillsammans med sänkta löner för specialister och chefer (inklusive den högsta ledningen) samt framskjutna investeringar. ”Vi lägger all vår energi på det här och på att klara av Coronapandemin. Det gör att vi också skapar den ekonomiska grund som behövs för att vi ska kunna ta tillvara på de enorma möjligheter vi ser i koncernens framtid.” säger Asenkerschbaumer.
Verksamhetsåret 2019: Stabilt trots en svag marknadsmiljö samt utveckling av affärssektorer och regioner
”Mot bakgrund av en fortsatt försvagad global ekonomi och minskning av biltillverkningen med 5,5 procent klarade Bosch Group sig bra under 2019”, säger Asenkerschbaumer. Tack vare variationen för en rad olika framgångsrika produkter slutade försäljningen på totalt 77,7 miljarder euro, vilket bara är 0,9 procent lägre än förra året. Efter justering för valutakurseffekterna föll de med 2,1 procent.Trots nedgången i den globala biltillverkningen genererade affärssektorn Mobility Solutions en försäljning på 46,8 miljarder euro. Intäkterna var 1,6 procent lägre än föregående år, eller 3,1 procent efter justering för valutakurseffekterna. Det betyder att den Bosch-sektor som hade högst försäljningssiffror överträffade de globala produktionsvolymerna.Boschs affärsresultat varierade under 2019 från region till region. I Europa var försäljningen 40,8 miljarder euro vilket är 1,4 procent lägre än föregående år, eller 1,2 procent efter justering för valutakurseffekterna. I Nordamerika ökade intäkterna med 5,9 procent till 13 miljarder euro (endast 0,6 procent efter justering för valutakurseffekterna). I Sydamerika ökade försäljningen med 0,1 procent till 1,4 miljarder euro, vilket är 6 procent efter justering för valutakurseffekterna. Affärerna i Asien-Stillahavsregionen (som också omfattar Afrika) påverkades av den kollapsade biltillverkningen i Indien och Kina, med en försäljning som sjönk 3,7 procent till 22,5 miljarder euro. Efter justering för valutakurseffekterna motsvarar det en sänkning med 5,4 procent.
Höjdpunkter från Bosch årliga presskonferens 2020:
- Snabbtest för Covid-19 med Vivalytic testenhet samt produktion av ansiktsmasker och desinfektionsmedel.
- Koldioxidneutralitet: de globala åtgärdsmålen för 2020 kommer att nås
- Ny verksamhet: CO2-rådgivning för en klimatneutral ekonomi
- Teknikoffensiv: övergång till en vätgasekonomi
- Affärsutvecklingen under 2020: Coronakrisen orsakar en recession som påverkar utsikterna negativt
- Verksamhetsåret 2019: en omsättning på 77,7 miljarder euro, EBIT från verksamheten på 3,3 miljarder euro.