Comfort Hotels samarbete med Generation Waste ger goda resultat – minskat matsvinnet med 30 % under det senaste året.
Hem FOOD Comfort Hotels samarbete med Generation Waste ger goda resultat – minskat matsvinnet med 30 % under det senaste året.

Comfort Hotels samarbete med Generation Waste ger goda resultat – minskat matsvinnet med 30 % under det senaste året.

Publicerat av: Redaktionen

För ett och ett halvt år sedan inledde Comfort Hotel samarbete med Generation Waste.

Efter en tid av framgångsrikt hållbarhetsarbete för minskat matsvinn, visar resultaten att Comfort Hotels matsvinn minskat med hela 30 % det senaste året.


– Vi ska minska med ytterligare 15 % till nästa år, säger Björn Gustavsson, hållbarhetsansvarig på Comfort Hotel.

– Vi är väldigt stolta över vad vi åstadkommit det senaste året tillsammans med Comfort Hotel. Det här är ett ypperligt exempel på hur mycket man kan minska sitt matsvinn, om engagemanget och noggrannheten finns där, säger Daniel Oddhammar, vd för Generation Waste.

Comfort Hotels samarbete med Generation Waste ger goda resultat – minskat matsvinnet med 30 % under det senaste året.

För Comfort Hotel, som är en del av Nordic Choice Hotels, har nyckeln till den stora minskningen av matsvinnet varit att involvera och engagera både personal och gäster.
– Generation Wastes system har gjort samtliga i personalen delaktiga i svinnarbetet och engagerat dem till ett mer hållbart arbetssätt. Samtidigt har statistik om vårt matsvinn presenterats för gästerna, vilket visat stora förändringar gällande tallrikssvinnet, säger Björn Gustavsson, hållbarhetsansvarig på Comfort Hotel.

– Att prata om matsvinnet och få personalen att känna en stolthet över att faktiskt jobba mot minskat matsvinn har gjort att de i sin tur pratar med gästerna om matsvinn, vilket inneburit att den mat som slängs från gästernas tallrikar minskat avsevärt, säger Björn Gustavsson.

Genom att väga och registrera överbliven mat, kan statistik sedan tala om vilka förbättringspunkter som finns. Generation Wastes portal förser restaurangerna med information om hur mycket mat som slängts och hur mycket det kostat per portion, samt hur utveckling går.
– För att systemet ska fungera och ge så mycket information som möjligt till restaurangerna, krävs det att personalen i köken är noggranna och registrerar efter varje måltid. Noggrannhet är ett resultat av engagemang, vilket Comfort Hotel visat stort prov på, och det är också därför de lyckats så bra, säger Daniel Oddhammar.

För Comfort Hotel handlar det bara om att fortsätta med det flitiga hållbarhetsarbetet och fortsatt presentera positiva resultat tillsammans med Generation Waste.
– Vi har satt som mål att vi ska minska vårt matsvinn med ytterligare 15% nästa år och vi håller just nu på att ta fram handlingsplaner för hur vi tillsammans ska lyckas med det, säger Björn Gustavsson.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>