När det klassiska 24-timmarsloppet på Sarthe banan (döpt efter floden) utanför Le Mans drygt 20 mil sydväst om Paris startar på lördag eftermiddag 10 juni firar racet 100- årsjubileum.
Det räknas som ett av världens tre största racerlopp. LeMans24h har genom årtiondena gett den franska däcktillverkaren Michelin unika möjligheter att under tuffa förhållanden köra, mäta, utvärdera och anpassa däck till bilarnas utveckling och att testa egna innovationer.
Den nya tungviktsklassen i Le Mans 24 timmars race heter Hypercar.
Hypercar ersätter sedan förra året LMP1. Michelin är från och med i år exklusiv leverantör av däck till de 16 tävlande bilarna i Hypercar, bland annat Porsche och Ferrari.
Michelin arbetar för att påskynda utvecklingen av hållbar teknik, utan att kompromissa med däcksäkerhet, prestanda och livslängd. Så absolut prestation är inte längre huvudmålet. Det är hållbarhet som räknas.
För att fira hundraårsjubileet av Le Mans 24 timmars, presenterar Michelin också ett däck i GT-klassen som består av 63 % hållbara material. Detta ultrahögpresterande däck visar Michelins förmåga att tillämpa banbrytande teknologier. De hållbara materialen som används inkluderar naturgummi, återvunnet kimrök från uttjänta däck, återvunnet stål från metallskrot, apelsin- och citronskal, tallharts och solrosolja.
Bland framgångsrika nordbor i det klassiska långloppet skiljer dansken Tom Kristensen ut sig med sina rekordmånga 9 segrar i tungviktsklassen. Två svenska förare har också fått kliva högst upp på pallen, Stefan Lill Lövis Johansson 1997 (tillsammans med nämnde Tom Kristensen) och Stanley Dickens född i Färila som segrade 1989 i en Sauber. Bland kända Formel 1 förare som vunnit märks dubble världsmästaren i F1, spanjoren Ferdinand Alonso som också vunnit LeMans 24 timmars två gånger 2018-2019.
Michelin är övertygat om att tekniska framsteg är ett av svaren på de miljöutmaningar vi står inför, och har för avsikt att fortsätta driva på principerna för cirkulär ekonomi, minskning av koldioxidutsläpp och bevarande av resurser och biologisk mångfald. I detta sammanhang är racing fortfarande ett viktigt område för experiment och teknisk innovation.