Trängsel, hård avel och benskador är vardagen för miljontals kycklingar som årligen föds upp för att serveras som kycklingkött på Subways restauranger runt om i Europa.
Nu uppmana djurrättsorganisationer från flera europeiska länder restaurangjätten att ställa högre krav på hur kycklingarna hålls.
Subway är världens största restaurangkedja med närmare 200 restauranger bara i Sverige och över 42 000 globalt. I USA och Kanada har företaget redan valt att ha högre djurskyddskrav vid inköp av kyckling, men i Sverige och övriga Europa har ännu inga sådana beslut tagits.
– Kycklingar är de djur som är flest och har det sämst. Varje kyckling har mindre än ett A4-ark att röra sig på och de raser som används är så hårt avlade att de får benskador. De krav vi nu uppmanar Subway att anta är det minsta vi och konsumenter kan begära av Subway för att de ska bidra till att minska kycklingarnas lidande, säger Linn Bleckert, kampanjkoordinator på Djurens Rätt.
Flera företag har redan ställt sig bakom kraven
Flera stora företag har redan valt att arbeta enligt de högre djurskyddskraven för kycklingar, däribland KFC, IKEA, Nestlé, Pret A Manger och Espresso House Sverige. De krav som Djurens Rätt och många djura organisationer nu ställer handlar bland annat om att kycklingarna ska ha mer utrymme, att snabbväxande raser inte ska användas, att berikning ges i form av till exempel sittpinnar och att de får tillgång till en normal dygnsrytm med dagsljus och bättre belysning.
– Subway lovar sina kunder att den kyckling de serverar på sina 42 000 restauranger är producerade utifrån en hög etisk standard. Verkligheten är något helt annat. Som världens största restaurangkedja har Subway möjlighet att göra skillnad för oerhört många djur, det är hög tid att de tar detta ansvar, säger Karolina Ideböhn, företagsrelationer på Djurens Rätt.