HP och Ingram Micro samarbetar inom många olika områden.
Ett område av särskilt intresse är att erbjuda mindre och medelstora återförsäljare möjlighet att arbeta mer hållbart och att kunna erbjuda sina kunder mer hållbara lösningar.
I februari tilldelades Ingram Micro en HP Guldmyra för sitt arbete och ambitioner inom hållbarhet så satsningen har uppmärksammats. Nu vill vi veta mer om detta lyckade samarbete mellan två av branschens ledande aktörer.
Vi stämmer möte med Maria Collin, Head of Sustainability Nordics & NWE Market Lead & Global Sustainable Procurement Program på HP, och Michael Gorringe, Head of Marketing & Communications på Ingram Micro, för att samtala om hållbarhet i allmänhet och deras gemensamma arbete för att ta klimatarbetet till en ny nivå.
”Klimatet är jätteviktigt men hållbarhetsarbete är både större och bredare än så. Inom HP har vi tre fokusområden; Climate Action, Human Rights, Digital Equity”, svarar Maria vänligt men bestämt när vi börjar prata om det globala klimatet. Hon fortsätter:
”Hållbarhet handlar inte bara om produkter och vad de består av. Hållbarhet, detta breda och komplexa område, innefattar; ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Många tror att hållbarhet endast handlar om klimat och miljö”.
Det är tydligt att hon vet vad hon pratar om. Hon har arbetat med hållbarhetsfrågor i många år.
HP + Ingram Micro = Sant på ett hållbart sätt
Vi ber Michael att berätta om det hållbarhetsarbete som Ingram Micro och HP arbetar tillsammans med.
”Vi vill ge mindre och medelstora återförsäljare möjlighet att integrera hållbarhet i sin egen verksamhet men även i sitt erbjudande till sina kunder. Hållbarhet ska inte bara vara förbehållet de stora återförsäljarna med stora resurser. Här delar vi och HP samma ambitioner och målsättningar”, svarar han.
”Vi agerar som kontaktmäklare och dörröppnare för återförsäljare för att hjälpa dem ta del av HP:s breda kompetens och utbud av resurser och initiativ inom hållbarhet. Att vi sedan kan addera våra egna växande resurser och ökande utbud av hållbarhetsorienterade tjänster stärker bara vårt gemensamma erbjudande till denna stora målgrupp av återförsäljare”, fortsätter Michael.
”Tack vare Ingram Micro får vi kontakt med de cirka 3 500 återförsäljare som de har. Jag vill påstå att det här är en Win-Win för båda organisationerna och även för att skapa medvetenhet kring hållbarhetsaspekter”, fyller Maria i.
Att även HP anser att Ingram Micro är på rätt väg blev tydligt när de på den senaste Guldmyran-galan vann en Guldmyra i kategorin; Hållbarhet.
En upphandling få inte bli ett nedköp
Att det inte bara är snack utan också verkstad förstår vi när vårt samtal glider över på konkreta lösningar avseende hållbarhet inom IT-sektorn.
HP:s mål är högt satta, eller vad sägs om att de ska ha uppnått 75% cirkularitet år 2030 avseende produkter och förpackningar. HP taktar på väl mot målet, år 2021 uppnådde de 39% jämfört mot 2018.
Mot den bakgrunden känns det väldigt relevant och intressant att få ta del av den upparbetade kompetens som HP har. Under vårt samtal med Maria och Michael återkommer de vid ett par tillfällen till vikten av att ha en genomtänkt strategi för upphandlingar.
”På HP har vi tagit fram en övergripande guide om hållbar upphandling samt tre guider med viktiga kriterier; en för PC, en för Print samt en för Supplies”, säger Maria.
Hon berättar också att det finns fyra steg som HP rekommenderar för att lyckas med en hållbar upphandling. De är:
- Definiera prioriteringar
- Bygg upp kunskap
- Utveckla inköpskriterier
- Begär verifikationer från leverantörerna.
Kraven förändras
Även Michael lyfter fram vikten av genomtänkta upphandlingar.
”På Ingram Micro har vi de senaste åren sett en tydlig förändring när det gäller efterfrågan från slutkunder på hållbara lösningar. Detta ställer ökande krav på IT-branschen i alla led. Från återförsäljare och leverantörer till oss som distributör. Med mer medvetna slutkunder blir hållbarhet alltmer en fråga om överlevnad för oss alla inom IT-industrin. För att lyckas måste leverantörer och vi ha framförhållning och ligga steget före. Att hjälpa mindre och medelstora återförsäljare att erbjuda hållbara produkter, tjänster och lösningar och framgångsrikt konkurrera med de som har större resurser”, säger han.
Maria fortsätter på ämnet framförhållning.
”När det gäller transporter från våra fabriker i Asien har vi byggt upp en transportlogistik via båt och tåg till Europa. Tyvärr fungerar inte transporten via tåg så länge kriget i Ukraina pågår. Vi har dessutom genomtänkta förpackningar som gör det möjligt att transportera fler enheter per transport. Jämfört med flyg tar det givetvis längre tid men våra kunder kan aktivt välja att deras leverans ska ske på ett betydligt miljövänligare och billigare sätt. Det enda de behöver göra är att planera och beställa med lite framförhållning”, förklarar hon.
En organisation full av Champions
HP har även tagit fram flera tjänster som ska underlätta, och snabba på, vägen fram till målet att bli klimatneutrala. Gemensamt för dessa tjänster är att de förlänger livscykeln för deras olika produkter. Istället för att skrota till exempel datorer repareras dessa och får ytterligare några år ute på marknaden och material återanvänds.
En annan del av HP:s hållbarhetsarbete är att de har utbildningar för den egna personalen för att öka medvetenheten och kunskapen i den egna organisationen. De har dessutom en uttalad roll – Sustainable Impact Champion – som innebär att en anställd aktivt arbetar med att sprida kunskap om hållbarhet bland sina kollegor.
Vi önskar både HP och Ingram Micro all lycka med deras fortsatta hållbarhetsarbete. Det vinner vi alla på.