Slipp ångesten på Black Friday, fira White Monday istället
Hem GRÖN EKONOMI Slipp ångesten på Black Friday, fira White Monday istället

Slipp ångesten på Black Friday, fira White Monday istället

Publicerat av: Redaktionen

Den 23 november är det återigen dags för Black Friday – dagen som inte alls går ihop med de senaste klimatrapporterna.

Men i Sverige har över 130+ företag, organisationer & influencers skapat en motpol till dagen, för att visa på alternativ till nykonsumtion.

WWF, Naturskyddsföreningen och Cradlenet är exempel på organisationer som står bakom kampanjen White Monday.

Under hösten har flera rapporter släppts som visar att vi har max elva år på oss att hålla oss under 2-gradersmålet i Parisavtalet. IPCC:s klimatrapport och WWF:s Living Planet rapport visar på en tydlig koppling mellan vår överkonsumtion och överlevnaden för allt liv på jorden. Dessutom har YouGov i november genomfört en undersökning som visar att mer än var tredje svensk känner stress, ångest eller avsmak inför Black Friday*.

Lösningen är White Monday, som infaller den 19 november, måndagen innan Black Friday. Kampanjen tar avstånd från den överkonsumtion som Black Friday medför, och visar istället upp mängder av alternativ till nykons

Slipp ångesten på Black Friday, fira White Monday istället

umtion. På hemsidan www.whitemonday.se finns mängder av prova på-rabatter på reparation, second hand & hyra av varor. Det gör det lätt för konsumenter att hitta alternativ som inte tär på miljön.

– White Monday är ett utmärkt tillfälle att informera om de negativa konsekvenser som den ökade konsumtionen kan leda till – dels i form av klimatutsläpp, dels allvarlig påverkan på djur och natur på jorden. Det är också en unik chans att förklara att du som privatperson kan göra skillnad, genom att exempelvis köpa kvalitet som håller och begagnat eller dela inköp med grannar.
– Håkan Wirtén, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF.

Drygt en tredjedel av svenskarna är konsumtionströtta – alltså känner en olust kring att köpa och konsumera nyproducerade varor, enligt en Sifo-undersökning**. Samtidigt uppmuntrar handeln till köphets och överkonsumtion.

Regeln för att få delta som samarbetspartner i White Monday är löftet att avstå Black Friday. Under måndagen kommer samtliga deltagare sprida budskapet i sociala medier under hashtagen #whitemonday. Håll utkik efter vitdekorerade butiker, vitklädda medarbetare samt bilder och filmer i internets alla vråer.

– Vi blir inte lyckligare av mer prylar som står och samlar damm i våra hem, det visar allt fler studier***. Det som däremot gör människor lyckligare är att uppleva saker med familjen, och tjänster som ger oss mer tid i vardagen. Upplevelser och tidssparande tjänster borde därför ha högre status i vårt stressade samhälle, istället för en ännu mer högupplöst platt-TV eller ny mobil.
– Elin Bergman, ordförande för det cirkulära ekonominätverket Cradlenet.

White Monday lanserades första gången 2017. Initiativtagare till White Monday är Henning Gillberg på Repamera, som i år arrangeras tillsammans med Medveten Konsumtion. Med i kampanjen finns över 130+ företag, influencers och organisationer från olika branscher. Se hela listan på whitemonday.se.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>