När Black Friday och Black Week summeras kan det konstateras att svenskarnas stora shoppinghögtid återigen slagit alla tidigare försäljningsrekord.
Statistik från Klarna* visar att onlineförsäljningen på Black Friday ökade med 14 procent i hela Sverige.
Men det var framförallt dagarna innan och efter Black Friday som det shoppades mer jämfört med tidigare. Försäljningen under veckans övriga dagar ökade med 38 procent och den totala ökningen för hela Black Week blev 30 procent jämfört med fjolåret.
– När veckan summeras kan vi konstatera att Black Friday fortsätter växa och fortfarande är ohotad som årets i särklass största shoppingdag. Försäljningen ökar dock i ännu högre utsträckning under dagarna innan och efter, som alltmer blivit Black Week för svenska folket. Många handlare väljer att ha erbjudanden under flera dagar, och det blir därför också naturligt att konsumenter sprider sina köp mer över hela veckan, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.
Miljontals svenskar fyndade under Black Friday, och de som handlade allra mest per person jämfört med genomsnittssvensken var Stockholmarna och Norrbottningarna. En undersökning** Klarna genomförde inför Black Friday visade att över halva befolkningen planerade att handla på Black Friday, och av dem hade nio av tio planerat både sina köp och bestämt sig för hur mycket de skulle spendera sedan flera veckor tillbaka. Samtidigt uppgav ungefär två tredjedelar (61%) av konsumenterna att de tycker att det är viktigt att varorna de köper, eller får, är hållbart producerade. Ungefär hälften (51%) uppgav att hänsyn till miljö- och hållbarhetsfrågor skulle påverka deras shoppande under Black Friday och julhandeln.
– Black Friday vänder upp och ned på hur e-handeln ser ut under en vanlig dag, och man skulle till och med kunna säga att det har blivit folkligt att handla just den här dagen. Majoriteten av svenska folket planerar att handla, och nästan alla bestämmer sig på förhand för vad de ska köpa och hur mycket de ska spendera. Det innebär att skillnaderna som råder mellan olika kundgrupper under en genomsnittlig dag jämnas ut, och många shoppar inom varukategorier de vanligtvis inte handlar lika mycket inom. Det kan ju både vara julklappar till andra, likväl som att man passar på när det är billiga priser inom varukategorier som man inte brinner för i vanliga fall, säger Viveka Söderbäck.
Fakta om Black Friday och Black Week 2019:
- Försäljningsökning – Black Friday: 14%
- Försäljningsökning – Black Week (måndag-söndag): 30%
- Försäljningsökning – Black Week (bortsett från Black Friday): 38%
- Fördelning av försäljningen mellan kvinnor/män: 53% (kvinnor) / 47% (män)
- Försäljningsökning jämfört med fjolåret fördelad kvinnor/män: 17% (kvinnor) / 10% (män)
- Mest populära klockslaget att handla på under veckan: 21.00-22.00 på Black Friday
- Kategorier med störst ökning jämfört med fjolåret: Mode och skönhet (18%) och Elektronik (17%)
- Län med störst försäljningsökning jämfört med fjolåret: Stockholms län, Kronobergs län, Region Skåne
- Län med högst shopping per capita: Stockholms län, Norrbottens län, Kronobergs län
Shopping per capita i Sveriges län under Black Friday
(Index 100 representerar den genomsnittlige svenskens shopping under Black Friday, och en högre eller lägre siffra visar om invånarna i länet handlat mer eller mindre per person)
Län | Shopping per capita | Försäljningsökning 2018-19 |
Sverige | 100 | 14% |
Stockholms län | 114 | 18% |
Norrbottens län | 110 | 7% |
Kronobergs län | 104 | 16% |
Region Halland | 103 | 13% |
Jämtlands län | 102 | 7% |
Västerbottens län | 102 | 5% |
Uppsala län | 102 | 14% |
Blekinge län | 102 | 9% |
Örebro län | 100 | 11% |
Östergötlands län | 100 | 12% |
Jönköpings län | 100 | 11% |
Värmlands län | 99 | 12% |
Västra Götalandsregionen | 98 | 13% |
Kalmar län | 97 | 12% |
Region Skåne | 96 | 16% |
Gävleborgs län | 95 | 11% |
Dalarnas län | 94 | 2% |
Västernorrlands län | 93 | 7% |
Västmanlands län | 92 | 15% |
Södermanlands län | 86 | 3% |
Region Gotland | 29 | 13% |
* Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av transaktionerna inom svensk ehandel
** 1066 svenskar deltog i Klarnas undersökning som utfördes i Cints panel under den första veckan i november 2019