SJ har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke inom transportsektorn.
Detta visar undersökningen Sustainable Brand Index som mäter hur varumärken inom 34 branscher uppfattas inom hållbarhet.
Över 20 000 svenskar har tillfrågats och SJ har för elfte gången utsetts till det mest i branschen.
– Detta är andra utmärkelsen på kort tid vilket känns hedrande och är ett erkännande för hela SJ när så många svenskar har röstat fram oss till bäst i branschen. De flesta vet att en tågresa innebär ett mycket litet klimatavtryck och en av SJs viktigaste uppgifter är att få fler resenärer att välja hållbara resor. Hela Sverige kommer vinna på om allt fler väljer att resa klimatsmart, säger Claes Lindholtz, kommunikationschef på SJ AB.
Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet, som mäter hur varumärken uppfattas inom såväl miljömässig som social hållbarhet. Studien omfattar 8 länder, inkluderar 1400 varumärken och intervjuar 60.000 respondenter. I Sverige har 23 400 svenska konsumenter utvärderat totalt 390 varumärken, fördelat över 34 branscher. SJ vinner i kategorin transport. Tidigare i år utsågs SJ även till branschvinnare i Differs undersökning Sveriges Grönaste Varumärke
– Trots pandemi och begränsat resande fortsätter SJ att imponera på konsumenterna med sitt hållbarhetsarbete. Klimatfrågan fortsätter att öka i vikt för svenskarna och då spelar SJ en viktig roll, säger Johanna Ekman, Country Manager Sverige, Sustainable Brand Index.