Att förutse hur försäljningen på ens sortiment kommer att se ut, antalet besökare i butik eller hur en nylanserad produktlivscykel kommer att bete sig är något som artificiell intelligens kan lösa.
Det här har Binary Brains skapat en SaaS-tjänst för, med målet att hjälpa handeln bli mer lönsam och hållbar. Nu tar bolaget in tio miljoner kronor i riskkapital.
Örebro-bolaget som senast i maj vann det globala Digital Signage Awards tillsammans med Visual Art, har tagit fram en AI-motor som förutser ens efterfrågan, vilka produktlanseringar som kommer att slå samt många andra faktorer. Bolagets Saas-tjänst används för automatiserad optimering via intelligenta prognoser och riktas mot dagligvaru-, detalj- och e-handeln.
Med nya investerare, bland annat Martin Börjeskog på Börjeskog Investment, Vida Nova Invest AB via Marcus Lindstedtoch Anton Johansson på Grebban, kommer bolaget att fokusera på vidare produktutveckling och intensifierad försäljning.
“Nästan alla beslut inom handel sker genom att titta på historisk data, väldigt lite baserad på välgrundad prediktion. Det är fortfarande så att de flesta interna rapporter, BI-system och styrelsematerial nästan helt saknar prediktion. När jag hörde talas om Binary Brains kände jag direkt att det här kommer att bli riktigt stort, med hjälp av AI-prediktion kan det inte bara skapa en helt ny dimension i ens analys utan även användas varje dag för att automatiskt optimera ens verksamhet”, säger Anton Johansson, vd på Grebban och ängelinvesterare i Binary Brains.
Prediktionerna kan konsumeras via det egna gränssnittet samt integreras i befintliga tjänster via API:er för att både hantera och addera dataflöden från olika källor, och automatisera optimeringar i realtid.
“Det viktigaste nyckeltalet för att optimera sin verksamhet är att känna till sin framtida efterfrågan, vilken om korrekt prognostiserad är en stark utgångspunkt för att skapa en mer hållbar handel. Vårt existensberättigande är att göra dessa insikter lika självklara och tillgängliga för alla konsumentinriktade verksamheter som väderprognosen är för småbarnsfamiljen”, säger Jacob Kihlbaum, grundare och vd på Binary Brains.
Inom dagligvaruhandeln misslyckas mellan 80-90 procent av alla nylanseringar på såväl den svenska som den europeiska marknaden. Det innebär att den nya produkten försvunnit från hyllan inom två år.
“Vår AI-modell kan förutse vilka produkter som kommer att bli lyckade nylanseringar med en 85-procentig precision, upp till mer än ett år innan den faktiska tidpunkten för lanseringen. Att komma åt detta problem är den heliga graal inom dagligvaruhandeln, och därför tror vi oss kunna hjälpa till att revolutionera hur dagligvaruhandeln jobbar med hela lanseringsprocessen”, säger Jacob Kihlbaum.