Storytelling Projekt Odling 4.0

Storytelling Projekt Odling 4.0 1

“Vi tror på ökad lönsamhet inom lantbruk, genom att ta digitaliseringen ett steg i rätt riktning”

Prolog;

Thomas är 3:e generationens småföretagare, både pappa och farfar byggde i bokstavlig mening upp familjeföretag inom byggbranschen i Göteborg. Thomas fortsatte bygga företag men var mer intresserad av elektronik och på senare år att bygga digitala lösningar för andra småföretagare och industrier. Thomas driver Arvalla AB och delar i denna story med sig av ett nytt projekt han har startat, Odling 4.0. Projektet handlar om att digitalisera Jordbruket.

Story Inledning Projekt

Thomas är mycket intresserad av digitalisering och jordbruk, han bor med sin familj på en hästgård och njuter varje dag av att vakna med utsikt över ängar och hagar.

Under unga år växte Thomas upp sommartid på Särös största bondgård, redan där kom intresset för odling som passar bra in i jordbrukets digitaliseringsbehov.

Idag arbetar Thomas med olika innovationsprojekt med inriktning på digitalisering, han tycker det är intressant att driva utvecklingen framåt inom jordbruket och inomhusodling.

Arvalla AB som Thomas driver, arbetar med digitalisering och elektronik.

  • Vart ifrån kom idéen med detta projekt?
  • Vi hade fått flera intresseförfrågningar från jordbrukare och växthusodlare om att öka digitalisering i produktionen. Jag kände verkligen att behovet var starkt och ville då starta ett innovations-projekt inom detta. Målet är att öka digitaliseringen men även att se hur det kan öka lönsamheten för lantbrukarna.

“Det här är inget vanligt projekt, utan ett samarbete mellan ett antal frilands och växthusodlare, leverantörer av digitala tjänster och verktyg, samt robottillverkare”

Odlingarna i Sverige utsätts för hård konkurrens från internationella aktörer, för snabbt skiftande och allt strängare krav från grossister, uppköpare och konsumenter.

Ökad effektivitet och spårbarhet genom digitalisering av verksamheternas processer är därför mycket viktigt för att bibehålla konkurrenskraften och öka lönsamheten. För många odlare är dagens digitaliseringslösningar för dyra, för krångliga eller går inte att koppla upp mot ”Internet of Things”.

Odling 4.0 kommer att i projektform utveckla ett svenskt produktionsstyrningssystem som genererar en digital värdekedja av odlingsinformation, insamlad från drönare, mobil, eller sensorer.

Målet är att vi ska öka digitaliseringen inom livsmedelsproduktionen. knyta samman informationsflödet från odling till konsument. Vi ska använda oss utav testpiloter i detta projekt under 3 år för att få fram det perfekta kundintresset.

Det här projektet kommer att ha en positiv påverkan för lantbruket. Hoppet är att man ska få upp ögonen för nya och andra sätt att samla information på, både inom precisions och ekologisk odling, genom ökad kunskap. Vi kommer att förenkla informationen och spårbarheten i produktionen när varan finns i butik. När man som kund ska köpa en basilika i grönsaksdisken, ska man kunna scanna en QR kod, och då få fram vart basilikan är odlad, all information om processen från bonden, till att basilikan står i butik.

Dagens kund är extremt medveten och vill gärna handla ekologiskt och närproducerat, och vi tror absolut att man som kund väljer grönsaker man har all fakta om istället för grönsaker utan information.

Det här projektet gynnar såklart inte bara lantbrukaren utan också butiken som säljer produkten. Just nu är det för många steg för att kunna spåra hela kedjan. Den här metoden kommer att underlätta genom att öka informationen till butiker och slutkund. Butiker vill också köpa in mer närodlat och närproducerat för att det är vad slutkunden önskar, och då måste man kunna spåra ursprunget.

Vi måste tänka mer på miljön och minska transporterna, genom att öka matproduktionen i Sverige behöver produkterna inte transporteras lika långt. Idag finns det inget informationsflöde gällande varorna i butik. Produkter säljs vidare, inom eller utanför Sverige. Det har tidigare inte varit en stor fråga, men idag är

konsumenter mer uppmärksamma och vill därför handla mer närproducerat och få viktig fakta om produkterna dom köper.

I slutändan handlar det om att få bättre betalt för sin produkt, då det idag är dålig lönsamhet för lantbrukare. Det är ett sätt att pressa marknaden för att allt ska bli mer lönsamt, för både butik och lantbrukare.

Hur har du fått all fakta inför detta projekt?

  • Jag har gjort otroligt mycket egen research genom att intervjua personer som har jobbat länge med odling och lantbruk. All respons har varit otroligt positiv. Det här kommer bli en spännande utveckling, och roligt att få vara med och utveckla svenska lantbruket till nya nivåer. Framtiden ser ljus ut.

Related Articles