Företagsledare tror att rätt arbetsplatsmodell är nyckeln till framgång, men få är helt redo att göra nödvändiga förändringar
Hem STUDIER Studie: Företagsledare tror att rätt arbetsplatsmodell är nyckeln till framgång, men få är helt redo att göra nödvändiga förändringar

Studie: Företagsledare tror att rätt arbetsplatsmodell är nyckeln till framgång, men få är helt redo att göra nödvändiga förändringar

Publicerat av: Redaktionen

Nästan tre år efter att pandemin bröt ut är de faktorer som traditionellt styrt arbetet – hur det är organiserat, var arbetet sker och vem som kvalificerar sig för specifika roller – på väg att försvinna.

87 procent av företagsledare förstår behovet av nya grunder i dagens arbetsliv, men endast 24 procent påstår att deras organisation är redo att göra nödvändiga förändringar.

Detta visar en studie från konsult- och revisionsbolaget Deloitte.

Rapporten 2023 Global Human Capital Trends – New Fundamentals for a Boundaryless World, undersöker hur ledare hanterar aktuella utmaningar och hur deras organisationer kan lyckas i en ständigt och snabbt föränderlig miljö. Studien baseras på svar från över 10 000 respondenter i 139 länder, inklusive 1 500 chefer och styrelseledamöter. I studien rankas ledarskap som ett av de främsta hindren för sju av de nio trenderna som utforskas i rapporten. Detta visar att det återstår ett stort utvecklingsarbete hos organisationerna, menar Josefine Liljeqvist, ansvarig inom Human Capital på Deloitte i Sverige:

Företagsledare tror att rätt arbetsplatsmodell är nyckeln till framgång, men få är helt redo att göra nödvändiga förändringar–Insikterna från årets Global Human Capital Trends visar att ledare världen över fortsatt har områden som kompetens, arbetskraft och organisation högt upp på listan av verksamhetsprioriteringar. Samtidigt så känner de inte att de har allt som krävs för att driva igenom den förändring som anses nödvändig. Det finns enorma möjligheter att utvecklas och positionera sig på arbetsmarknaden för den som lyckas öppna nya gränser, finna nya arbetssätt och utveckla relationerna mellan medarbetare, ledare, kunder och intressenter.

Allt fler vill strukturera arbetet efter kompetens, snarare än strikta rollbeskrivningar

Idag definieras arbetet främst genom rollbeskrivningar och beskrivningar av specifika arbetsuppgifter, men många ser detta som en förlegad inställning. Deloittes senaste skills-based organization survey visar att endast 19 procent av cheferna och 23 procent av medarbetarna anser att arbetet bäst struktureras på det sättet. Josefine Liljeqvist förtydligar:

–Detta återspeglar vad många redan ser på sina arbetsplatser, där 63 procent av cheferna rapporterar att medarbetarna är fokuserade på team- och projektarbete utanför deras nuvarande rollbeskrivningar. Hårt dragna rollbeskrivningar kan begränsa medarbetarens och organisationers förmåga att vara flexibla, följsamma och förändringsinriktade, och att faktiskt nå det optimala resultatet. Genom att utvecklas mot ett kompetensbaserat tillvägagångssätt kan organisationer frigöra arbetsstyrkans fulla potential och skapa en miljö där medarbetare har fler valmöjligheter i sin utveckling och sin karriär – något som skulle gynna både medarbetare, organisation och affär.

Våga utmana synen på arbetsplatsen

Möjligheten att arbeta på distans växte redan före pandemin, men under pandemin blev distansarbete det nya sättet att arbeta och organisationer utvecklade snabbt nya metoder – både gällande arbetet i sig, medarbetares kompetens och förmågor samt arbetsplatsen. Dessa förändringar uppmanar ledare att utvecklas med sin arbetsstyrka: 94 procent av de tillfrågade i rapporten bedömer att ledarskapsförmåga och effektivitet är viktiga för deras organisations framgång – det högsta poängvärdet för alla trender. Men bara 23 procent tror att deras ledare har förmågan att navigera i dagens förändrade landskap. Denna ledarskapsklyfta beror sannolikt på att man ser på arbete, arbetsplats och arbetskraft genom en föråldrad lins som inte längre riktigt passar det nya.

–Nästan hälften av de tillfrågade säger att deras ledare är överväldigade och kämpar för att identifiera och definiera vad de ska prioritera i detta nya landskap. Genom att arbeta tillsammans med sina team för att utveckla nya metoder och regler bedöms ledare lättare kunna navigera och prioritera, samt få medarbetarna att känna sig inkluderade. Detta har även en effekt på välbefinnande, vilket fortsatt är högt prioriterat och än mer ses som kärnan i hållbar förändring samt positiva resultat för både företaget och medarbetare, avslutar Josefine Liljeqvist.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>