I SydGrönts publicerade hållbarhetrapport 2018 har den röda tråden varit att på ett konkret och specifikt sätt förklara hur SydGrönts affärsidé grundar sig på en grön omtanke.
Kommande veckor får allmänheten via sociala medier följa med i en serie kortfilmer som visar viktiga områden i SydGrönts hållbarhetsarbete.
-Vi vill visa en djupdykning ur hållbarhetsrapporten 2018. Både odlare och anställda gör skillnad varje dag och bidrar med hållbara mervärden och omsorg för människors välmående och hälsa, berättar Sara Berger VD på SydGrönt
SydGrönt lanserade tidigare i år sin hållbarhetsrapport i ett nytt format efter insikter från en nyligen framtagen rapport från Insight Intelligence om att 77 procent av svenskarna tycker att det är svårt att veta om ett företag är hållbart.
-Efter den rapporten tog vi fasta på att hålla hållbarhetsrapporteringen tydlig och enkel. Det ska vara lätt att förstå hur vi arbetar och hur val i livsmedelsbutiken kan göra stor skillnad för en grönare värld, menar Sara Berger.
Kortfilmerna visar vardagen i verksamheten och hur medvetna aktiviteter gör skillnad i verksamheten. Som producentorganisation har SydGrönt en inbyggd respekt för jordens naturresurser och ledorden för verksamheten är kvalité och hållbarhet.
-SydGrönts odlare lever av och med jorden. Därför finns det en stor omsorg för naturen och de gemensamma naturresurserna. Klimatfrågan är vår tids viktigaste fråga. I synnerhet när man arbetar med mat, odling och matförsörjning, förklarar Sara Berger
Serien om SydGrönts hållbarhetsarbete startar idag 29:e Oktober och kan ses i företagets sociala kanaler.