I söndagens DN Debatt argumenterar Sveriges största civila flygindustri GKN Aerospace tillsammans med professorer från Chalmers, KTH, Linköpings och Lunds Universitet för behovet av en svensk satsning på forskning och utveckling av teknik till framtidens vätgasdrivna och fossilfria flyg.
Flyget är och kommer för lång tid framöver att vara det trafikslag som kan erbjuda långväga tillgänglighet till rimlig restid. Men flyget behöver precis som alla branscher ställas om och bli mer hållbart. Med rätt åtgärder kan flyget bli fossilfritt. Vägen mot fossilfrihet består av många olika insatser och den senaste tiden har allt större hopp ställts till användningen av grön vätgas som ersättning för dagens flygfotogen.
Den 21:e september presenterade Airbus sina nya konceptflygplan för fossilfritt flyg, vilka alla bygger på någon form av vätgasdrift. Stora satsningar på vätgas kommer nu att ske i Europas ledande flygnationer och av EU. Med rätt insatser kan svensk industri och akademi ta en ledande roller i denna utveckling.