Sverige har ett mål att minska utsläppen inom transportsektorn med 70 % till 2030. För att nå detta högt uppsatta mål, krävs samarbete mellan alla parter i värdekedjan. APM Terminals Gothenburg erbjuder nu hjälp att räkna ut sina kunders klimatavtryck, för att skapa möjligheter för hållbarare logistiklösningar.
Trenden är tydlig, klimatfrågan blir en allt viktigare punkt på agendan för både logistikleverantörer och varuägare. Sveriges stora konsumentföretag har sedan länge klargjort sina klimatmål, men vad krävs för att lyckas? APM Terminals Gothenburg, är övertygade om att åtagandet behöver sträcka sig längre än till företagen själva, utan också genom hela värdekedjan och dess logistikleverantörer.
88 % reducerat klimatavtryck på APM Terminals Gothenburg
Under slutet av 2019, lanserade APM Terminals Gothenburg klimatinitiativet Green Gothenburg Gateway, som ett bidrag till Sveriges klimatmål. Målet sattes högt – utsläppen på terminalen skulle reduceras med 90 % till 2020. Trots utmaningarna som den globala pandemin har fört med sig, kan APM Terminals Gothenburg meddela att resultatet, som granskats av revisionsbyrån PwC, visar att koldioxidutsläppen på terminalen har minskat med 88 %. Utöver det, har APM Terminals Gothenburg helt ställt om till fossilfri containerhantering.
”APM Terminals Gothenburg som terminal är global pionjär inom området och vi var tidigt ute med att titta på klimateffektiva lösningar. Att vi nu har tagit vårt klimatarbete ett steg längre och helt bytt till förnybara bränslen på terminalen, känns som en naturlig utveckling och vi är glada över att så många kunder uppskattar och stöder vår resa. Vi har lärt oss mycket och vill nu gärna hjälpa våra kunder att uppnå klimatmålen för sina logistiklösningar”, säger Magnus Lundberg, kommersiellt ansvarig på APM Terminals Gothenburg.
I samband med att APM Terminals offererar kundspecifika lösningar, erbjuds nu möjligheten att få en oberoende beräkning av klimatpåverkan.
”Vårt mål är att detta ska hjälpa våra kunder att se över sina logistiklösningar ur ett helhetsperspektiv för att identifiera möjligheter att minimera klimatavtrycken i försörjningskedjan. Vi arbetar tillsammans med alla transportföretag så som rederier, speditörer, åkerier och järnvägsoperatörer och har därför omfattande kunskap om vilka möjligheter som finns inom det logistiska nätverket”, säger Magnus Lundberg.
Klimatberäkningen kommer att utföras av Sveriges ledande miljöforskningscenter IVL Svenska Miljöinstitutet, som bland annat används av svenska myndigheter så som Göteborgs Hamn AB och Transportstyrelsen.
”Med en auktoriserad klimatuträkning, kan vi hjälpa våra kunder att lägga en hållbar plan för sina logistiklösningar. Tillsammans med Göteborgs Hamn AB och andra partners, vill Göteborg som logistiknav kunna erbjuda sina kunder möjlighet att bidra till sina egna, sina kunders och hela Sveriges miljömål”, avslutar Magnus Lundberg.