How would you like to contact us?

Är det värt att återvinna? Ja, absolut!

Just nu är det stort fokus på plastfrågan i media kring hur mycket av plastförpackningar som faktiskt återvinns och blir till nya plastprodukter. Den siffran är idag bara 20 % och den måste öka. För att få fler förpackningar att återvinnas krävs att producenterna tar fram mer återvinningsbara förpackningar och att hushållen lämnar in fler förpackningar till återvinningen.

Förpacknings- och tidningsinsamlingen, FTI, har i uppdrag att samla in förpackningar och tidningar och bidra till att de återvinns till så hög grad som möjligt. Tillsammans med en av sina ägare, Svensk Plaståtervinning har FTI satt målet att 55 % av alla plastförpackningar ska bli nya produkter 2025.

– Det är jättebra att fokus hamnar på den här frågan. Vi måste jobba framåt mot cirkulära materialflöden och det måste ske nu. Här kan alla vara med och bidra, säger Veronica Foberg Gustafsson, kommunikationschef på FTI.

För att öka återvinningen arbetar FTI tillsammans med sina ägare på flera fronter med två viktiga fokusområden.

1. Få hushållen att lämna fler förpackningar till återvinning

I dagsläget lämnas inte ens hälften av alla plastförpackningar in till återvinning. Förpackningarna hamnar i hushållssoporna. Här arbetar FTI aktivt med informationskampanjer för att nå ut med kunskap till konsumenterna samtidigt som den bostadsnära insamlingen byggs ut så att det ska bli enklare att lämna förpackningar till återvinning.

Sverige är bra på att återvinna om man jämför med andra länder, men det räcker inte. Ännu fler förpackningar måste samlas in för att vi ska få ett mer cirkulärt och hållbart samhälle.

2. Påverka producenterna att ta fram så återvinningsbara förpackningar som möjligt

Det är tyvärr fortfarande många förpackningar som sätts på marknaden som inte är möjliga att återvinna eller där det inte finns någon efterfrågan på det återvunna materialet. FTI med sina ägarbolag har kunskap om vilka material och vilken design som bäst gynnar återvinningsprocessen.

FTI arbetar därför nära producenterna med utbildningar, förpackningsmanualer och annan kunskapsspridning. I april i år infördes även differentierade förpackningsavgifter som innebär att de som väljer att sätta förpackningar på marknaden som är sämre ur ett återvinningsperspektiv får betala mer i förpackningsavgift än de som designar förpackningar som är bra ur ett återvinningsperspektiv. Avgifterna är framtagna för att spegla den faktiska kostnaden för återvinningen samt att bidra till en ökad andel materialåtervinningsbara förpackningar.

– Vi upplever ett stort intresse från producenterna kring de här frågorna och en stark vilja att göra rätt och bidra till mer hållbara och återvinningsbara förpackningar, säger Veronica Foberg Gustafsson.

Related Articles