Borås TME är en av flera initiativtagare till Greentopia – ett unikt samarbete som samlar evenemangsnäringen för att bidra till klimatneutrala städer 2030.
Livemusikbranschen, idrottsrörelsen och svenska städer har gått samman i ett unikt samarbete – Greentopia – för att minska de klimatavtryck som evenemang för med sig.
Startskottet för det gemensamma arbetet sker i Helsingborg den 2–3 september.
Glädjen och lusten i ett evenemang är något speciellt. Här finns en kraft och makt att påverka och förändra. Just därför har evenemang en stor potential att bidra till, trycka på och påskynda klimatomställningen. I Greentopia går evenemangsnäringen samman med ett antal svenska städer för att minska det gemensamma klimatavtrycket. Allt med fokus på de områden som ger mest klimatnytta vid evenemang: mat och dryck, transport och textil.
– För att nå klimatmålen behöver många av oss bli medvetna om vilka val vi ska göra. Vi har samlat oss kring evenemang som är en lustfylld upplevelse och når många. Att ett av de tre områdena är textil gör att all kunskap och forskning som sker i Textile Fashion Center i Borås säkert kan bidra starkt, säger Helena Alcenius, VD för Borås TME.
Vid klimatkonferensen kommer Greentopia att presentera ett klimatlöfte. Anslutna till Greentopia kommer målmedvetet arbeta för att minska de klimatavtryck som evenemangen medför, men ska också arbeta aktivt för att påverka besökare och andra intressenter för att tillsammans bidra till målet om klimatneutrala städer 2030.
Initiativtagare är Svensk Live, Riksidrottsförbundet, Destination Eskilstuna, Borås TME, Göteborg och Co, GotEvent, Luger, Liseberg, Blixten & Co, Storsjöyran och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.
Satsningen finansieras via det strategiska Innovationsprogrammet Viable Cities.