En av våra framgångsfaktorer är att vi anställer rätt person med rätt kompetens och på rätt plats, detta ger resultat i jämställdhet där hälften av vår ledning är kvinnor. Det säger Elni Kullmer, Nordenchef för IT-företaget IFS.
När affärssystemleverantören IFS håller sin stora konferens i Boston domineras besöksskaran av män, något som ju inte är helt ovanligt när det handlar om IT-produkter. Men företagets Nordenchef framhåller vikten av jämställdhet.
– För att nå framgång är det viktigt med nöjd personal och inom den nordiska organisationen noterar vi att våra medarbetare i snitt stannar kvar på företaget i mer än nio år. En framgångsfaktor här kan vara satsningar på mångfald där exempelvis hälften av ledningsgruppen och mer en tredjedel av de anställda är kvinnor, något som inte är så vanligt inom IT-branschen, säger Elni Kullmer.
Hon säger att IFS är ett starkt varumärke i både Sverige och Norge medan man haft större utmaningar på den danska marknaden.
– Där har Microsoft dominerat i vårt segment med produkter som Navision och Axapta (Dynamics AX) som ju har rötter i Danmark. Under senare tid har vi dock tagit många nya kunder, både direkt och via partners. Vi har sedan tidigare kunnat lyfta fram stora kunder som är viktiga samarbetspartner till oss och inom industrin, 2012 börja vi jobba med Maersk Drilling som blev något av ett genombrott på den danska marknaden eftersom Maersk är ett företag som alla känner till.
Elni Kullmer säger att IFS tillämpar lite olika metoder för att växa och att strategierna skiljer sig en del mellan de olika marknadssegmenten.
– Exempelvis har vi en bredare kanalpartnerstrategi när det gäller satsningar på lite mindre företag. Även när det gäller direktförsäljning samarbetar vi ofta med partners som Novacura, Evry, Accenture, Tata och CGI. Deras främsta uppgift är att implementera våra produkter ute hos kunderna men det sker efter att slutkunderna har kunnat ta ställning till om de vill jobba direkt mot oss eller mot våra partners. Här handlar det ofta om valet mellan att prenumerera på produkterna eller att köpa licenser samt om man vill installera lokalt eller köra via molnet.
Vilka är de viktigaste trenderna ni ser just nu?
– Främst handlar det om användarvänlighet och att kunna använda produkterna oavsett vilken typ av klient man har, typ pc, Mac, surfplatta eller mobil. Därtill tycker kunderna det är viktigt att kunna integrera våra produkter med affärssystem och administrationsverktyg för externa enheter. Det innebär att systemen ska vara öppna både för kundernas egna system och för partners som vill bygga mervärdesprodukter. Ett exempel på det är svenska Novacura som bygger ett system för arbetsflöden kopplat till IFS Applications.
Hur jobbar IFS med hållbarhetsfrågor?
– Detta är områden som ofta efterfrågas av våra kunder och något som vi eftersträvar i vårt utvecklingsarbete. Vi har exempelvis byggt in funktioner för att kunna mäta och registrera hur stora miljöavtryck olika processer genererar. Sedan är vi måna om att kunderna ska kunna samarbeta utan behov av pappersutskrifter samt kunna kommunicera effektivt utan fysiska möten. Internt inom IFS har vi etablerat en välgörenhetsverksamhet med stort fokus på Sri Lanka.
Vad vill ni att kunder och partners ska ta med sig från den här konferensen?
– Här möter vi både befintliga kunder och sådana som planerar att satsa på våra produkter och vi framhåller gärna hur mycket vi investerar i våra produkter samt visa exempel på hur de används hos våra nya kunder. Det ska stå mycket klart att även i en tid med tillväxt, både hos oss och vårt ekosystem, fortsätter vi att ha en nära relation till våra kunder.
Det viktigaste är dock att vi ska kunna visa på ett mervärde kring våra produkter och tjänster inte minst genom att vi vill vara ett flexibelt alternativ i och med de funktioner vi har när det gäller integration och samverkan med andra aktörer.
Vad är det viktigaste du som Nordenchef vill satsa på under de närmaste par åren?
För mig är tillväxt det viktigaste och i en sådan strävan lägger vi stor vikt vid att kunna behålla nöjda kunder. Man får inga nya kunder om man inte har nöjda gamla kunder. Det har vi kunnat visa länge och ett bevis på detta är att snittåldern på våra nordiska kunder är mer en elva år. Fokus framöver är att kunna behålla ett kompetent ekosystem i partnerledet och då är det viktigare att vidareutveckla och kompetenshöja befintliga partners än att bredda allt för mycket. Med det sagt kan det dock finns en del nischområden, som behöver stärkas med hjälp av nya partners.
Industrial and Financial Systems (IFS) grundades 1983 av en grupp studenter på Linköpings tekniska högskola. Företaget har cirka 3 500 anställda som stöder fler än en tio tusen kunder över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk.