Från och med nu handlar hållbarhetsarbete inte främst om etiskt och lagligt ansvar utan om ekonomisk vinst och nya affärsmöjligheter.
Analysföretaget Forrester uppskattar att USA och EU idag investerar 1,4 biljoner dollar i grön hållbarhet och klimatanpassning, riskkapitalister investerar 17,5 miljarder dollar i grön teknik och att marknaden för gröna och hållbara finansieringar globalt uppgår till 658 miljarder dollar.
Investeringarna har nu nått nivåer som gör att Forrester benämner utvecklingen som ”den gröna revolutionen”. Förändringen drivs på av makrokrafter som politiska initiativ för att minska utsläpp. Analytikerna menar att effekterna kan få lika stora konsekvenser som den första industrialiseringen (1760–1830 med transformationen från jordbruk till industri) samt den andra industriella revolutionen (1871–1914 med elektricitet, förbränningsmotorer, tillverkning och användning av stål).
– I Sverige märks den gröna revolutionen exempelvis på de många framstående globala företagen som pressar sina industrier till ökat ansvarstagande och det tydliga ledarskapet som Finland, Danmark, Sverige och Norge tar för att uppnå de globala hållbarhetsmålen. Å andra sidan ser vi att svenska konsumenter utmärker sig i det att 40% säger att de inte litar på att företagen gör tillräckligt för att minska sin klimatpåverkan, säger William Dahlgren, analytiker på Forrester i Sverige.
Den gröna revolutionen leder till att företagens hållbarhetsarbete nu byter skepnad. Från att tidigare främst ha handlat om etiskt och lagligt ansvar handlar hållbarhetsarbetet framåt om ekonomisk vinst och nya affärsmöjligheter. Transport-, energi- och byggsektorerna kommer att förändras. Investeringar, inköp och leverans av hållbara varor och tjänster kommer att prioriteras och miljöaspekter integreras i allt från metoder till produkter.
Utvecklingen öppnar för nytt förtroendekapital hos kunderna. Forresters analytiker har identifierat flera trender:
- Den gröna revolutionen kommer att förändra samhällen och den globala
ekonomin. En ”grön marknad” handlar inte enbart om förnybar energi och
laddbara batterier utan påverkar allt: hur vi tillverkar produkter, hur vi
transporterar oss själva och varor, hur vi värmer och kyler våra fastigheter, hur
vi finansierar och skyddar våra tillgångar och vad vi äter. - 76 procent av de tillfrågade marknadscheferna på B2C-företag som deltagit i
Forresters globala undersökning uppger att gröna initiativ är bland deras fem
högsta prioriteringar just nu (Q4). - Antalet aktiva gröna och miljömedvetna konsumenter kommer att öka.
Incitament för konsumenter att investera i allt från elfordon till
energiförbättringar i hemmet gör dem mer medvetna om hållbara alternativ
och mer benägna att göra gröna inköp. - Forresters undersökning visar att amerikanarnas shoppingbeteende i allt
högre grad påverkas av företagens hållbarhetsprofil: 49 procent av
konsumenterna som handlar på nätet uppger att de letar efter
hållbarhetsmärkning. Av konsumenterna som handlar på nätet uppger allt fler
(i Frankrike 40 procent, i Storbritannien 37 procent och i USA 36 procent) att
de hellre köper produkter från ett varumärke med tydlig hållbargetsprofil, även
om priset på produkten är högre. - Antalet gröna finansprodukter har snabbt blivit prioritet för konsumenter,
företag och regeringar runtom i världen. Ledande finansiella tjänsteföretag har
lanserat en rad nya produkter som gröna betal- och kreditkort, gröna
obligationer och gröna kommersiella försäkringar för att bidra till klimatförändringsmålen. - Den gröna marknadsrevolutionen är här och kommer att utspela sig under
flera decennier. Revolutionen innebär en av de största marknadsmöjligheterna
i historien.