Forrester i ny rapport:  Den tredje industriella revolutionen är här – och den är grön
Hem MILJÖ Forrester i ny rapport: Den tredje industriella gröna revolutionen är här

Forrester i ny rapport: Den tredje industriella gröna revolutionen är här

Publicerat av: Redaktionen

Från och med nu handlar hållbarhetsarbete inte främst om etiskt och lagligt ansvar utan om ekonomisk vinst och nya affärsmöjligheter.

Analysföretaget Forrester uppskattar att USA och EU idag investerar 1,4 biljoner dollar i grön hållbarhet och klimatanpassning, riskkapitalister investerar 17,5 miljarder dollar i grön teknik och att marknaden för gröna och hållbara finansieringar globalt uppgår till 658 miljarder dollar.

Investeringarna har nu nått nivåer som gör att Forrester benämner utvecklingen som ”den gröna revolutionen”. Förändringen drivs på av makrokrafter som politiska initiativ för att minska utsläpp. Analytikerna menar att effekterna kan få lika stora konsekvenser som den första industrialiseringen (1760–1830 med transformationen från jordbruk till industri) samt den andra industriella revolutionen (1871–1914 med elektricitet, förbränningsmotorer, tillverkning och användning av stål).

– I Sverige märks den gröna revolutionen exempelvis på de många framstående globala företagen som pressar sina industrier till ökat ansvarstagande och det tydliga ledarskapet som Finland, Danmark, Sverige och Norge tar för att uppnå de globala hållbarhetsmålen. Å andra sidan ser vi att svenska konsumenter utmärker sig i det att 40% säger att de inte litar på att företagen gör tillräckligt för att minska sin klimatpåverkan, säger William Dahlgren, analytiker på Forrester i Sverige.

Forrester i ny rapport:  Den tredje industriella revolutionen är här – och den är grönDen gröna revolutionen leder till att företagens hållbarhetsarbete nu byter skepnad. Från att tidigare främst ha handlat om etiskt och lagligt ansvar handlar hållbarhetsarbetet framåt om ekonomisk vinst och nya affärsmöjligheter. Transport-, energi- och byggsektorerna kommer att förändras. Investeringar, inköp och leverans av hållbara varor och tjänster kommer att prioriteras och miljöaspekter integreras i allt från metoder till produkter.

Utvecklingen öppnar för nytt förtroendekapital hos kunderna. Forresters analytiker har identifierat flera trender:

  • Den gröna revolutionen kommer att förändra samhällen och den globala
    ekonomin. En ”grön marknad” handlar inte enbart om förnybar energi och
    laddbara batterier utan påverkar allt: hur vi tillverkar produkter, hur vi
    transporterar oss själva och varor, hur vi värmer och kyler våra fastigheter, hur
    vi finansierar och skyddar våra tillgångar och vad vi äter.
  • 76 procent av de tillfrågade marknadscheferna på B2C-företag som deltagit i
    Forresters globala undersökning uppger att gröna initiativ är bland deras fem
    högsta prioriteringar just nu (Q4).
  • Antalet aktiva gröna och miljömedvetna konsumenter kommer att öka.
    Incitament för konsumenter att investera i allt från elfordon till
    energiförbättringar i hemmet gör dem mer medvetna om hållbara alternativ
    och mer benägna att göra gröna inköp.
  • Forresters undersökning visar att amerikanarnas shoppingbeteende i allt
    högre grad påverkas av företagens hållbarhetsprofil: 49 procent av
    konsumenterna som handlar på nätet uppger att de letar efter
    hållbarhetsmärkning. Av konsumenterna som handlar på nätet uppger allt fler
    (i Frankrike 40 procent, i Storbritannien 37 procent och i USA 36 procent) att
    de hellre köper produkter från ett varumärke med tydlig hållbargetsprofil, även
    om priset på produkten är högre.
  • Antalet gröna finansprodukter har snabbt blivit prioritet för konsumenter,
    företag och regeringar runtom i världen. Ledande finansiella tjänsteföretag har
    lanserat en rad nya produkter som gröna betal- och kreditkort, gröna
    obligationer och gröna kommersiella försäkringar för att bidra till klimatförändringsmålen.
  • Den gröna marknadsrevolutionen är här och kommer att utspela sig under
    flera decennier. Revolutionen innebär en av de största marknadsmöjligheterna
    i historien.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>