Framtidenkoncernen genomförde i slutet av 2021 en hållbarhetsenkät bland hälften av sina hyresgäster.
Fokus låg på miljöfrågor och resultaten överraskar positivt.
Över 84 procent anser sig ha ett övergripande engagemang i miljöfrågor och nästan 87 procent anser det viktigt att bo hos en miljömedveten hyresvärd. Resultaten ställer krav på både oss och våra hyresgäster!
I Framtidenkoncernens uppdrag ingår att ge hyresgästerna förutsättningar att kunna ta ansvar för den klimatpåverkan som uppkommer i det egna boendet. Hur hyresgästerna bor, reser och konsumerar påverkar inte minst klimatet och här vill koncernen underlätta för hyresgästerna att kunna leva klimatsmart. För att ta reda på vad hyresgästerna tycker om förutsättningarna för detta skickade koncernens fyra bostadsbolag i höstas ut en enkät till hälften av hyresgästerna. Det innebar att närmare 32 000 hyresgäster fick enkäten och av dem svarade nästan hälften.
– Den höga svarsfrekvensen ger en indikation om hur viktig frågan är för våra hyresgäster. Det bekräftas också av resultaten där 84 procent anser att de har ett övergripande engagemang i miljöfrågor och närmare 87 procent tycker att det är viktigt att bo hos en miljömedveten hyresvärd, berättar Nina Jacobsson Stålheim, Utvecklingschef Ekologisk hållbarhet inom Framtidenkoncernen.
De flesta hyresgäster anser att de själva har ansvaret för att kunna bo och agera miljömedvetet. Men nära en femtedel anser att det ansvaret faller på hyresvärden. Här behöver Framtiden utveckla sin verksamhet, men också vara tydliga med var gränsen för bolagets ansvar går.
Slutsatser
Intressanta slutsatser är bland annat att många vill dela i stället för att äga, samt intresset för nya tjänster. Det hyresgästerna främst vill dela är verktyg, bil, cykel och lek-, spel- och fritidssaker. Gällande tjänster så vill de kunna laga elektronik, men också ha tillgång till paketboxar för leveranser, kunna laga cyklar, och ha en secondhandbutik. Det här är områden som Framtiden börjat titta på, men här behövs utvecklingsinsatser och nya samarbeten för att växla upp.
– Vi får ibland frågor om varför vi som bostadsbolag ska arbeta med delningsekonomi och att främja återbruk och återvinning. För oss handlar det om att främja en hållbar konsumtion, vilket bland annat kan bidra till minskade avfallsmängder, berättar Nina Jacobsson Stålheim.
Inom ramen för enkäten gjordes även en resvaneundersökning. Baserat på antal förflyttningar reser koncernens hyresgäster redan väldigt hållbart. De allra flesta resor görs till fots (42 %), följt av kollektivtrafik (22 %) och bil (20 %). Koncernens hyresgäster reser miljövänligare än snittet i Göteborg, även om det skiljer sig mycket mellan olika områden. Analyseras resultatet utifrån körda kilometer ser fördelningen annorlunda ut och det finns fortsatt potential för koncernen att stärka förutsättningarna för mer hållbara resor.
Framåt
Framtiden kommer nu fördjupa sig i hur de kan underlätta för hyresgästerna att nå en hållbar levnadsstandard och göra det enkelt och attraktivt att leva klimatsmart i vår stad. Redan nu konstateras dock att koncernen ligger rätt i tiden med sin satsning att flytta fokus från parkering till mobilitet – vilket innebär möjligheten att förflytta sig och ha jämlik tillgång till staden.
– Svaren i enkäten har gett oss ett startvärde för att kunna följa upp många av våra insatser längre fram. Och för att klara klimatutmaningen måste vi kroka arm med fler, därför kommer vi även dela med oss av resultaten till andra aktörer i staden, avslutar Nina Jacobsson Stålheim.