Lenovos hållbarhetschef: Anti-greenwashing inget val, det är ett måste
Hem HÅLLBARA ÅSIKTER Lenovos hållbarhetschef: Anti-greenwashing inget val, det är ett måste

Lenovos hållbarhetschef: Anti-greenwashing inget val, det är ett måste

Publicerat av: Redaktionen

Mary Jacques, global hållbarhetschef på Lenovo, har under många år arbetat med ESG-rapportering och hållbarhetsarbete inom företaget.

I en intervju med IT-Hållbarhet berättar hon om vikten av en hållbarhetsstrategi och hur framtiden ser ut.

Att jobba miljövänligt och hållbart har blivit en stor del av Lenovos verksamhet med Mary Jacques i ledningen. Mary har samlat på sig stor erfarenhet under sina år inom hållbarhetsarbete. Hon har en lång karriär som började på IBM där hon jobbade som Enviromental Engineer. 2006 började hon på Lenovo där hennes roll idag är Executive Director of Global ESG

– Jag fick chansen att arbeta med mina tidigare kollegor från IBM som hade flyttat till Lenovo. Och jag började på Lenovo precis efter att vi blev ett globalt företag 2006. Jag har alltid arbetat inom hållbarhets- eller miljöområdet. På Lenovo började jag som specialist, sedan blev jag så småningom chef. Och nu är jag chef med ansvar för våra globala ESG- eller hållbarhetsprogram, samt för efterlevnad av regelverk.

– Jag tror att en av de viktigaste delarna av vår strategi är att ta reda på vad som är väsentligt för oss. Så det finns en term inom hållbarhet som kallas väsentlighet eller väsentlighetsbedömning. Och det är förmodligen det viktigaste steget i processen eftersom det kräver att du försöker ta reda på med hjälp av data och intervjuer från olika intressenter vad som faktiskt är viktigt för din verksamhet.

Vilka KPI: er mäter ni ur ett globalt perspektiv för att se att ni styr organisationen på rätt väg?
Lenovos hållbarhetschef: Anti-greenwashing inget val, det är ett måste

Mary Jacques, global hållbarhetschef på Lenovo

– För att göra detta intressant kommer jag att fokusera på de övergripande målen, eftersom vi har så många.

Så för oss är de viktigaste målen relaterade till klimatförändringar. Vi har en rad mål som är kopplade till att uppnå nettonollutsläpp, vilket är vårt största fokus ur ett klimatperspektiv. Vi har också andra mål. Ur ett cirkulärt perspektiv fokuserar vi på att öka användningen av återvunnet och miljövänligt innehåll.

Vi arbetar också med att utveckla metoder för att mäta vår inverkan på hur länge produkterna används. Vi gör detta genom att titta på hur vi tillhandahåller servicedelar och hur reparationer kan utföras.

Vi tittar även på social påverkan, till exempel mångfald och inkludering. Vi strävar efter att öka representationen av kvinnor och minoriteter i ledande positioner inom Lenovo.

Vilka förändringar i ESG-landskapet har ni anpassat er till under de senaste åren?

­– Vi har upplevt många nya regleringar, så det är en drivkraft. Utöver det har det också funnits en stor efterfrågan från våra kunder, som anser att hållbarhetsfrågan är viktig och att det är relevant för deras verksamhet – drivkraften från kundsidan har ökat snabbt.

– De två andra drivkrafterna är dels investerare, som har varit intresserade av detta under en längre tid, men också börser och finansinstitut som ställer mer och mer standardiserade krav på att vi redovisar vår ESG-påverkan. I allt större utsträckning kopplas dessa krav till finansiella mätningar, vilket är en ny trend som vi arbetar med.

Vilken affärsmässig påverkan har Lenovos ESG-strategier hittills haft?

De interna affärseffekterna har varit att vi har fått mer precision och bredare buy-in i vårt ESG-beslutsfattande. Vi har tagit detta på ledningsnivå för stöd i flera beslut som rör hela verksamheten. Som ett fiktivt exempel; tidigare kunde det röra sig om att produktteamet för Notebooks valde att arbeta med återvunna material och fattade beslut oberoende av andra delar av verksamheten. Nu rör det sig mer kring att arbeta med gemensamma leverantörer eller arbetssätt över hela verksamheten, vilket förstärker hela organisationens påverkan.

Externt är det svårare att påvisa hållbarhetsarbetets exakta påverkan ur ett monetärt perspektiv. Det jag kan säga från ett absolut dollarperspektiv är att vi gick till marknaden med så kallade ”gröna” obligationer (green bonds). Och därigenom lyckades vi anskaffa mer än 625 miljoner USD (6,3 miljarder kronor) som har gått till att stödja förnybar energi och hållbara fastigheter.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>