Kaffe är fantastiskt!
Doften och smaken, att det ger oss energi och får oss att vakna.
Ett socialt kitt som får människor att träffas och umgås. Samtidigt skulle kaffe kunna betyda ännu mer. Idag använder vi långt ifrån kaffets fulla potential. Det vill Löfbergs ändra på. Målet är en 100 procent cirkulär produktion och konsumtion av kaffe, helt utan avfall.
Kaffets klimatpåverkan är störst i odlarledet, 80 till 90 procent, och därför riktar Löfbergs många av sina insatser mot odlarländer. Samtidigt arbetar företaget hårt med att minska påverkan från vår egen produktion och verksamhet. Här berättar Jonas Berg, Site Manager Sweden, och Madelene Breiling, Head of Supply Chain Development, om Löfbergs resa mot mot en cirkulär produktion.
– Vi arbetar på alla fronter med hållbarhetsfrågor, det är en fantastisk styrka i vår kultur på Löfbergs. Alla tar ansvar, är nyfikna och driver framåt i sina respektive områden, säger Jonas.
Målet att ha en 100 procent cirkulär förpackning 2030 känner sig Madelene trygg med.
– Vi är nu nära materialåtervinningsbara förpackningar. Framsteg och utveckling går otroligt fort och vi ser ett helt annat kundintresse. Konsumenttrycket blir starkare och det skyndar på materialutvecklingen. Vi har tagit stora kliv under det senaste året och utvecklar nu ett monomaterial tillsammans med en material- och maskinleverantör, säger Madelene.
Trots en stark framtidstro finns det såklart utmaningar.
– Det är viktigt att hitta en affärsmässig koppling i sin fossilfria resa, att designa om en leveranskedja till cirkulära material kan i vissa led vara kostsamt. Det är viktigt med gränsöverskridande samarbeten, att vi driver utveckling med alla aktörer i värdekedjan. Då kan investeringen bidra till både ökad försäljning och gemensamma miljövinster, fortsätter Madelene.
– Vår målsättning är att minska mängden material som används per kilo kaffe, att fasa ut fossil plast och ersätta den med förnybart, och att alla material som sätts på marknaden ska vara designade för materialåtervinning. Genom att använda så rena material som möjligt kan det återanvändas eller återvinnas och cirkulera flera gånger.
Största investeringen i Löfbergs historia
För två år sedan påbörjades byggnationen av vad som skulle bli den största investeringen i Löfbergs historia. Uppdraget var att bygga ett nytt, specialiserat rosteri för hela bönor för att möta en ökad efterfrågan. Höga hållbarhetskrav har funnits med genom hela projektet på allt från byggnation, energi, inneklimat och utsläpp.
Slutresultatet blev ett toppmodernt rosteri med en kapacitet på 10 000 ton per år som ligger i direkt anslutning till Löfbergs centrallager i Välsviken, Karlstad. Byggnaden är, precis som centrallagret, certifierat enligt Miljöbyggnad Silver vilket innebär extra höga krav på materialval, energieffektivitet och arbetsmiljö. All energi kommer från gröna källor.
– Vi har verkligen satt vår kunskap, prägel och själ i hela rosteriet. Utformningen av rosteriet har inte lejts ut. Vår egen projektgrupp har varit med i varenda detalj. Vi har lyckats fånga upp all kunskap som finns i vår organisation, och fått värdefulla insikter som förbättrat produktionsflödet och arbetsmoment. Vi har utmanat oss själva hela vägen. Vi vill ligga i framkant. Det sporrar oss själva och även andra, säger Jonas.
Även på rosteriet för malet kaffe i centrala Karlstad har det hänt spännande grejer.
– I Karlstad har vi sedan 2017 haft en inblandning av bio-propan i gasolen och hade som mål att 2020 bli helt gröna. Pandemin påverkade vår planerade omställningstakt lite, men i mars 2021 övergick vi helt till en biogasol från förnybara källor. Detta gör att båda våra rosterier i Karlstad nu drivs helt av grön energi, förklarar Jonas.
– Vi är stolta över att nu ha minskat våra klimatutsläpp med 73 procent sedan 2005. Till vårt rosteri i Viborg köper vi sedan länge 100 procent biogas via stadsnätet. I Riga är det fortfarande en utmaning att hitta en bra ersättning till naturgasen.
Under året har även synen på avfall förändrats.
– Vi har jobbat än mer systematiskt med restströmmar från produktionen. Att se nya lösningar och finna värden i sina restflöden, som upcycling, är spännande. Vi har bland annat testat att göra möbler av kaffe och plastavfall. Och börjat lära oss mer om att arbeta i samarbeten som sträcker sig över vår traditionella värdekedja – och skapa nya produkter som riktar sig mot nya kundsegment, säger Madelene.
– Det är sorgligt när prima kaffe måste slängas, fyller Jonas i.
– Här har vi arbetat en hel del med våra rutiner för återdosering och produktionsprognoser. Vi har också dialoger med kunder om olika möjligheter för dem att till exempel ta emot så kallade ’skvättpallar’. Våra samarbeten med till exempel Circle K och Sculptur är verkligt bra exempel på innovation och vilken kraft vi kan ha tillsammans med våra partners.