Hur mår ditt elbilsbatteri?
Hem TRANSPORT Hur mår ditt elbilsbatteri?

Hur mår ditt elbilsbatteri?

Publicerat av: Redaktionen

När efterfrågan på begagnade elbilar ökar, blir batterihälsa (State of health, SoH) ett av de växande problemen i bilhandlarnas vardag, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Batterihälsa för elfordon (SoH) är värdet på ett batteris tillstånd jämfört med dess idealiska förhållanden.

Vanligtvis är ett batteris SoH 100 % vid tillverkningstillfället och minskar sedan över tid, även om hållbarheten är mycket god. Minskningen beror delvis på hur mycket batteriet har använts och laddats.

När det gäller värdering av inbytesbilar är det väldigt viktigt att bilhandlaren kontrollerar och mäter SoH, för att kunna ge en skriftlig värdering (VDN) om den begagnade bilens batteriskick. Batteriets skick kan påverka det totala värdet på en elbil väsentligt, på samma sätt som ålder och körsträcka påverkar värdet på andra bilar.

Med tanke på att en konsument som köper en begagnad bil har 2 års reklamationsrätt enligt nya Konsumentköplagen, är det av största vikt att bilhandlaren kan visa hur batteriets skick (SoH) var vid försäljningstillfället. Om batteriet i den begagnade bilen visar ett kraftigt försämrat SoH efter ett år måste säljaren kunna visa att det inte var ett ursprungligt fel. Därför måste SoH vara dokumenterat, säger Ulf Stefansson jurist på Fordonsjuristen.

Fördelarna med batteritest vad gäller elbilar är flera anser vi på Fordonsjuristen. Om en kund krockar sin elbil och krockvåldet överstiger 10G är risken stor att batteriet är skadat, men det är inte säkert att vi kan avgöra detta. Det är inte säkert att bilens BMS eller SoH känner av att något är fel, säger Bo Ericsson. Det är även svårt för en bilägare att bevisa att batteriet skadats i samband med en krock en tid efter köpet, om vi inte mäter SoH innan bilen lämnas ut säger, Bo Ericsson.

Hur mår ditt elbilsbatteri?

Batteritestet som tar 15 minuter är en enkel testprocess i tre steg: anslut – accelerera – rapportera. Resultatet visar återstående batterikapacitet d v s degraderingen från en fabriksny elbil. Detta bör alla bilägare och bilförsäljare vara intresserade av att känna till, avslutar Bo Ericsson.

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>