Varje år granskar Capgemini och Efma konsumenters inställning till försäkringar och jämför med försäkringsbolagens egna insikter.
Nya siffror visar att klimatförändringarna är en snabbt växande utmaning och att Sverige är ett av de länder där man behöver integrera hållbarhetsperspektivet mer i själva produktutvecklingen.
Studien genomförs i 29 länder.
Rapporten World Property and Casualty Insurance Report visar att naturkatastrofer har lett till en ökning på 250% i skadekostnader för försäkringsbolagen globalt. Efter cyberhot är oron för klimatrelaterade risker i topp bland beslutsfattare i branschen. Rapporten visar också att endast 8% av de tillfrågade försäkringsbolagen har hög beredskap att hantera klimatrelaterade risker.
Av de tillfrågade försäkringsbolagen i Sverige visar rapporten att bolagen har utmaningar med den digitala mognaden och att använda tekniska hjälpmedel för att förebygga skador. Sverige och Europa ligger högt vad gäller investeringar i hållbarhetsarbetet, men det behöver integreras mer i produktveckling och erbjudanden.
”Det finns enkla tekniska hjälpmedel som kan användas för att skapa större kundvärde. Att till exempel kunna skicka ut vädervarningar till alla sina kunder i ett specifikt område när en storm är på intågande, skulle drastiskt minska riskerna och därmed skadekostnaderna. Likaså lokala vädervarningar om till exempel blixthalka vid ovanliga tidpunkter till berörda försäkringstagare, skulle kunna minska skadekostnader men även mänskligt lidande,” säger Stefan Grimfors, försäkringsexpert på Capgemini Invent i Sverige.
Försäkringsbolag som visar hög motståndskraft att hantera klimatrelaterade risker satsar på:
- Involvering av hållbarhetsansvariga i hela värdekedjan
- Klimatriskrelaterade data som inkluderas i tjänsterna och på så sätt ger mervärde för användare
- Mer riskjusterad prissättning och nya tjänster med hjälp av maskininlärning
- Nya datakällor så som satellit-, geo- och väderdata
Metod
World Property and Casualty Insurance Report 2022 bygger på två primära källor – 2022 Global Insurance Voice of the Customer Survey och 2022 Global Insurance Executive Interviews. Källorna täcker insikter från 29 länder: Australien, Österrike, Belgien, Brasilien, Kanada, Kina, Colombia, Danmark, Egypten, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Indien, Italien, Japan, Luxemburg, Mexiko, Nederländerna, Norge, Portugal, Saudiarabien, Singapore, Sydafrika, Spanien, Sverige, Schweiz, Förenade Arabemiraten, Storbritannien och USA.