Hem OPINION Mer än hälften av svenskarna är trötta på Black Friday

Mer än hälften av svenskarna är trötta på Black Friday

Publicerat av: Redaktionen
Mer än hälften av svenskarna är trötta på Black Friday 2

Många svenskar jämför priset innan de handlar för att orientera sig under rean.

I en tid med många erbjudanden och kampanjer kan det vara svårt att veta vad som egentligen är ett bra erbjudande. En undersökning från hemelektronikföretaget NetOnNet visar att många svenskar tycker att det är för mycket fokus på kampanjer och priserbjudanden i samband med olika stora shoppingdagar som Black Friday. Och även om många är bra på att kontrollera priser och jämföra innan de köper hemelektronik är det fortfarande enkelt att gå vilse i prisdjungeln.

– Vi tycker att det är väldigt viktigt att lyssna till konsumenten och därför har vi tillsammans med YouGov undersökt svenskarnas attityder till kampanjperioder som till exempel Black Friday. Svaren visar att drygt hälften av svenskarna tycker att det är för mycket fokus på kampanjer och priserbjudanden i samband med Black Friday, Black Week, Cyber Monday, Singles Day etc, säger Kristina Wärmare, PR- och kommunikationschef på NetOnNet.

Hon menar därför att det är viktigt att inte överdriva sådana kampanjperioder med lockerbjudanden och på så sätt bidra till massiv köphysteri.

– Vi vet att många uppfattar att det förekommer en del lockpriser i samband med till exempel Black Friday. Som konsument är det viktigt att tänka till och planera noga innan en kampanjperiod så att du köper det du faktiskt behöver och inte en massa andra saker, säger Kristina Wärmare.

Den nationella representativa undersökningen, som genomfördes av YouGov bland 1006 svenskar, visar också att många svenskar använder prisjämförelsetjänster som Prisjakt och Pricerunner innan de köper elektronik och prylar.

– Det är viktigt att konsumenterna tar de extra sekunderna som det tar att kontrollera priset på en vara. 73 procent säger att de använder prisjämförelsetjänster som Prisjakt och Pricerunner innan de köper elektronik och prylar. Det är lönsamt på alla sätt och det kan förhindra att kunden spenderar pengar på vad hen tänkte var ett bra erbjudande, men som kanske inte var så bra som hen trodde. I en snårskog av kampanjerbjudanden med en prisdjungel som inte är så lätt att orientera sig i är det viktigt att vi återförsäljare gör det enkelt för konsumenterna att ha en överblick, och då måste konsumenten också använda de möjligheter de har för att kontrollera om produkten finns till ett bättre pris någon annanstans, säger Kristina Wärmare.

NetOnNet har en direktlänk till Prisjakt på samtliga produktsidor för att säkerställa att det blir så enkelt som möjligt för kunden att jämföra priset vid inköpstillfället.

– Det kan innebära att vi ibland skickar konsumenter från vår egen sida, men samtidigt säkerställer det att vi kontinuerligt måste arbeta för att ge kunden en bra överblick och bra priser. Vi tycker att detta är ärligt och transparent gentemot våra kunder, säger Kristina Wärmare.

Undersökningen från NetOnNet visar också att en hel del människor kontrollerar priset när de har hittat vad de uppfattar är ett bra erbjudande för att se om priset möjligen är ännu bättre någon annanstans.

– Att 74 procent svarar att de kontrollerar om varan kan fås billigare någon annanstans, även när de hittar vad de anser är ett bra erbjudande, är ett bra tecken. Detta innebär att svenskar i allmänhet inte hoppar på alla erbjudanden även om det står ”rea” med stora bokstäver. Tyvärr är tendensen samtidigt att äldre inte är riktigt lika försiktiga. 66 procent av dem över 60 år kontrollerar priset någon annanstans när de hittar ett erbjudande för en elektronikprodukt, medan 30 procent inte gör det, säger Wärmare i NetOnNet.

Det finns dock saker man som kund bör vara medveten om när man kontrollerar priset på prisjämförelsetjänster.

– Kontrollera om frakt ingår eller inte. Det kan påverka det totala priset. Dessutom kan leveranserbjudandet skilja sig åt, både när det gäller hur du vill ta emot paketet och hur snabbt du vill att det ska levereras, säger Wärmare.

Inför årets kampanjsäsong ger hon följande fem tips för att shoppa smart, tryggt och hållbart:

  1. Tänk igenom vad du faktiskt behöver – helst före kampanjperioderna.
  2. Om du inte behöver känna och klämma på varan fysiskt innan du handlar kan det särskilt i år vara smart att handla online. Då får du varan skickad direkt hem, på ett tryggt och effektivt sätt.
  3. Jämför priser innan du handlar. På så sätt får du både en historik över tidigare priser på produkten och du får dessutom reda på var det bästa erbjudandet finns för den produkt du vill köpa.
  4. Hittar du bra priser på det du behöver – köp!
  5. Lämna dina gamla hemelektronikprylar till återbruk eller återvinning.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>