Idag rullar det över 160 000 laddbara fordon i Sverige och statistik visar att det finns lite över 10 000 publika laddningsstationer. Ska utvecklingen gå åt rätt håll och vara hållbar så krävs fler laddningsstolpar och elvägar behöver byggas för att tunga fordon ska kunna snabbladdas.
Översiktliga beräkningar i rapporten Kompetensbristens klimatkonsekvenser från Installatörsföretagen tyder på att det kommer att behövas 2,5 miljoner laddningsstolpar i Sverige år 2030. Det kan spara 7,5 miljoner ton koldioxid, motsvarande 14 procent av Sveriges totala utsläpp år 2017.
– Installationstakten av laddningsstolpar är för låg, branschen saknar i dag de elektriker som krävs för att säkerställa en sådan omfattande elektrifiering av transportsektorn säger Amanda Raftner Ekenman, chef för Kompetensförsörjning på Installatörsföretagen.
Transportsektorn står för nära en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser i dag. Kraftfulla åtgärder behövs för att utsläppen från transporter ska minska i snabbare takt. Elektrifiering är en viktig del av den lösningen. För att elektrifieringen ska lyckas krävs att såväl offentlig som privat sektor växlar upp samarbetet och gör sin del. Därför intensifierar regeringen arbetet med att elektrifiera transportsektorn enligt Infrastrukturdepartementets pressmeddelande den 15 oktober.
Som Sveriges största skola för elektriker utbildar vi årligen ca 400 elever, trots pandemitider gick 80 % av skolans elever till ett nytt elektrikerjobb, en siffra som givetvis ligger högre under andra omständigheter, men är en bit på vägen när det kommer till att minska bristen av elektriker.