Idag lanseras SaaS-plattformen reCRQL.
Plattformen vänder upp och ned på hela klädindustrin och vill revolutionera detaljhandeln.
Tjänsten riktar sig till alla retailers som vill bidra till hållbar konsumtion och bli mer cirkulära.
Första kunden är Houdini Sportswear kända för sitt branschledande hållbarhetsarbete.
Greentech-bolaget reCRQL vill bidra till att minska ett av världens största klimatproblem och utvecklade därför en ny SaaS-lösning. Den kopplar samman företag, konsumenter och tredjepartleverantörer genom produkternas hela livscykel, vilket förlänger varornas livslängd och skapar både ekonomiska och miljömässiga vinster. Anslutna retailers kan erbjuda sina kunder en enkel metod för att sälja secondhandprodukter utan att behöva utveckla och underhålla en egen in-houselösning, som ofta innebär en tung investering.
- Med reCRQL får anslutna retailers ett helt nytt informationsunderlag om sina kunder och produkter under hela Idag är det ofta helt okänt vad som händer med produkterna efter att de sålts första gången. Hur länge de håller. Hur populära de är på andrahandsmarknaden? Vilka kunderna är som endast köper secondhand, säger
Sofie Hjelmberg, CEO/grundare reCRQL och fortsätter:
- Vi erbjuder ett strukturerat sätt att samla in denna information och skapar på så vis helt nya försättningar för att jobba aktivt med att utveckla mer hållbara Samtidigt får konsumenter det verktyg vi är övertygade om att de behöver för en mer cirkulär konsumtion. I vår app finns alla historiska köp samlad på ett och samma ställe och med bokstavligen bara fyra tumklick så har man lagt ut varor man inte längre behöver till försäljning.
Så här funkar tjänsten
Som köpare går man in på ansluten retailers webbutik och söker bland de second- handvaror som privatpersoner (säljare) lagt ut för försäljning. Bara varor som tidigare köpts från anslutna retailers kan säljas via reCRQL. Varans skick finns beskriven i annonsen och levereras direkt hem till köparen. Säljaren skickar alltid spårbart via PostNord. När köparen inte längre har behov av varan kan den enkelt säljas vidare med reCRQL-appen. De tidigare uppgifterna för varan finns kvar i systemet så allt är förberett för en enkel affär.
Försäljningen med begagnade varor sker via reCRQLs app som laddas ner till mobil eller ipad. Som säljare loggar man in i appen med samma mejladress som man använder hos anslutna e-handlare. Då får man automatiskt översikt av sina registrerade köp som är gjorda hos reCRQLs anslutna retailers. Alla produkter presenteras med både bild och tillhörande beskrivning. Här väljer man vilka av de tidigare köpen man vill sälja vidare.
Säljaren markerar varans skick, tar ställning till om det automatiskt beräknade priset behöver justeras och publicerar annonsen.
När någon köper varan får säljaren mejl och push-notis. Säljaren packar varan och lämnar in den till närmaste PostNord-ombud. Status på försäljningen kan hela tiden följas via reCRQL appen. Fem arbetsdagar efter att köparen fått varan överförs pengarna till säljarens konto. reCRQL tar endast 10 procent för förmedlingen.
Det unika med reCRQLs plattform är att försäljningen sker direkt mellan konsumenterna på e-handlarens hemsida, vilket medför korta ledtider och ingen lagerhantering som hos vissa konkurrenter. Säljaren får också tillgång till produktbilder, beskrivning och prisrekommendationer genom att retailerns system är ihopkopplat med reCRQLs plattform. Detta gör upplägget av annonser mycket smidigt och enkelt. Inom kort kommer också data gällande köpets klimatpåverkan att adderas till tjänsten, vilket gör den ännu mer unik.
- Vi är många som vill handla mer hållbart, men det är idag alldeles för svårt att hitta likvärdiga alternativ till att köpa Det ska vara lika enkelt, säkert och tryggt att köpa secondhand som att köpa nytt. Här och nu riktar vi oss mot modebranschen, men i nästa fas kommer vi ansluta retailers från andra branscher, exempelvis elektronik och heminredning till plattformen, säger Ann Hjelmberg, styrelseordförande och grundare reCRQL.
Den första retailer som nu går in i reCRQLs plattform är outdoor-företaget Houdini Sportswear, välkända för sin cirkulära affärsmodell, långt gångna hållbarhetsarbete och för att vara en förebild inom cirkularitet. Houdini Sportswear ser stor potential i reCRQLs plattform gällande framförallt relationen med nya kunder på secondhandmarknaden.
- Vi har arbetat med secondhandförsäljning under många år och är nu glada för att kunna utöka vårt erbjudande där vi når fler kunder på ett effektivt sätt och gör det lättare att sälja vidare sina Oavsett om våra användare köper nya produkter eller secondhand från oss är det viktigt att de ska få samma helhetsupplevelse. Tillsammans med reCRQL och våra användare arbetar vi vidare med att skapa cirkulära och mer hållbara konsumtionsmönster, säger Angelica Molin Head of Ecommerce på Houdini.