Det är dags att växla upp miljöarbetet och göra det enkelt att välja rätt, både som kund och leverantör.
Att samarbeta för att minska avtrycket i hela värdekedjan var ledordet för Office Management när den nya klimatpositiva telefonitjänsten som lanserade i veckan togs fram.
Office Management bjöd in sina samarbetspartners Tele2 och Puzzel med uppmaningen att tillsammans arbeta mot samma miljömål.
Nu lanseras Sveriges första klimatpositiva företagstelefoni och kontaktcenter av Office Management, som i samarbete med Tele2 och Puzzel därmed bistår marknaden med ett grönt alternativ. – Vi vill skapa förutsättningar för våra kunder och samarbetspartners att minska sitt koldioxidavtryck. Alla företag behöver en kvalitativ kundservicehantering, vilket nu kan tillgodoses med en miljömässigt positiv påverkan, säger Peter Uddfors, vd, Office Management.
Beräkningarna av koldioxidutsläppen har skett genom en klimatberäkning enligt det etablerade GHG-protokollet och utförts av externa miljörevisorer. Därmed har mängden koldioxidutsläpp och övrig klimatpåverkan kunnat beräknas i hela företagstelefonins produktionskedja. Påverkan omvandlades sedan till en 110-procentig återinvestering i miljön. Office Management har valt ett projekt för solenergi i Bhilwara, Indien.
Arbetsplatserna eftersatta
Det är dags för svenska företag att ta nästa hållbarhetssteg och kunna välja hållbara tjänster. Gröna produkter för företagen finns sedan tidigare men inte inom inköp av gröna tjänster.
– Arbetsplatserna är eftersatta inom miljöområdet. Det ska vi ändra på och se till att vi tar vårt ansvar – och dessutom underlätta för våra kunder att ta sitt, säger Peter Uddfors.
Office Management tar initiativet genom företagets nya satsning – O.M Green. Produktutbudet i O.M Green ska underlätta för kunderna att bidra till att nå globala och nationella miljömål.
– O.M. Green är en ambitiös satsning som innebär att Office Management tar ett helhetsgrepp kring värdekedjan och dess klimatpåverkan. Som Sveriges första klimatneutrala mobiloperatör är jag stolt över det vi kan bidra med till denna lösning, säger Erik Wottrich, hållbarhetschef på Tele2.