Renault förnyar eltransportbilarna Nya Kangoo E-Tech och Nya Master E-tech
Hem TRANSPORT Renault förnyar sina eltransportbilarna Nya Kangoo E-Tech och Nya Master E-tech

Renault förnyar sina eltransportbilarna Nya Kangoo E-Tech och Nya Master E-tech

Publicerat av: Redaktionen

Renault förnyar sitt 100% elektrifierade transportbilssortiment och börjar med Nya Kangoo E-TECH Electric och Nya Master E-TECH Electric 52 kWh som blir ännu mer flexiblare med längre räckvidd.

36 år efter att den helt elektriska Master-prototypen visades upp och 10 år efter att 100% Kangoo Z.E började säljas samt med mer än 70 000 sålda fordon sedan dess, har Renault etablerat sig som en världspionjär och ledare inom elfordon i Europa.

I Sverige står Kangoo E-TECH Electric för 37% av eltransportbilsmarknaden och mer än 3 600 bilar är sålda sedan lanseringen
Kangoo E-TECH Electric – med styrkor och innovationer i sina gener

Helt nya Kangoo E-TECH Electric bygger på arvet från diesel- och bensinversionen, samma skåpbil som vann ”International Van of the year 2022”.

Genom att placera batteriet under golvpanelen förblir skåpbilens lastkapacitet oförändrad med upp till 3,9 m3 lagringsvolym i L1-version (4,9 m3 i den långa versionen, som lanseras senare), och marknadsledande 1500 kg i dragvikt.

Andra innovationer är t ex den geniala och unika stora sidoöppningen Open Sesame (störst på marknaden) på 1,45 m, det innovativa ”Easy Inside Rack” som är interiöra lasträcken, de tre framsätena med nedfällbart mittryggstöd för att skapa ett mobilt kontor och de nästan 60 liter förvaringsutrymmen har i hytten inklusive Renaults ”Easy Life”-låda.

För drygt 10 år sedan fick Kangoo sin första titel – ”International Van of the Year” – med den allra första helt elektriska versionen. Med den erfarenhet som man fått under det senaste decenniet har Renault kunnat hålla fast vid sin position som ledande inom elektriska lätta transportbilar. Och erbjuder nu en helt ny elektrisk Kangoo med marknadens bästa räckvidd.

Tack vare sitt nya litiumjon-batteri på 45 kWh, som består av 8 oberoende moduler som är lätta att reparera, har helt nya Kangoo E-TECH Electric en räckvidd på upp till 30 mil i WLTP-cykeln blandad körning och närmare 40 mil i stadskörning.

Tillsammans med den inbyggda laddaren på 22 kW har batteriet ett vätskefyllt kylsystem och ett elektriskt motstånd som möjliggör användning i rätt temperaturzon och därmed bibehåller räckvidden och minskar laddningstiden. Batterierna har 8 års garanti eller 160 000 km. Under detta intervall ersätts batterierna gratis om deras kapacitet försämras till mindre än 70 % av deras nominella värde (SoH).

Helt nya Kangoo E-TECH Electric är utrustad med en 90 kW/120hk motor med 245 Nm omedelbart vridmoment för en smidig och stressfri körupplevelse. Eco-läget som begränsar fordonets effekt och toppfart hjälper till att optimera den totala räckvidden och används med fördel när bilen är lätt lastad.

 

Föraren kan välja mellan tre regenerativa bromslägen:
  • Sailing (B1): begränsat regenerativt läge, lämpligt för körning på motorvägar och snabba körfält
  • Drive (B2): standardregenerativt läge för mångsidig användning med samma känsla som i en version med förbränningsmotor när du lättar på gasen.
  • Brake (B3): maximalt regenerativt läge för användning i trafikköer och på kuperade vägar.

Renault förnyar eltransportbilarna Nya Kangoo E-Tech och Nya Master E-techPå helt nya Kangoo E-TECH Electric assisteras konventionell hydraulisk bromsning av ett ARB-system (Adaptive Regenerative Brake System), som maximerar mängden återvunnen energi oavsett valt bromsläge. Utbudet av körläge/bromskombinationer innebär att förare kan välja mellan sex olika körstilar för optimal komfort och räckvidd beroende på deras specifika fordonsanvändning och trafikförhållanden.

Information om valt körläge, förarsystem etc visas på en anpassningsbar 10-tums digital instrumentpanel i färg.

För att garantera bästa möjliga räckvidd under alla årstider har nya Kangoo E-Tech Electric reglerad luftkonditionering med värmepump. Det möjliggör uppvärmning på vintern och kylning på sommaren genom att arbeta enligt principen om reversibel luftkonditionering. Uppvärmningen förser kupén med luft som återvinns från utsidan, medan luftkonditioneringen extraherar luften från kupén för att släppa ut dem utanför fordonet. Vilket är betydligt mer effektivt och förbrukar mindre energi än tidigare lösningar. Värmepumpen ger optimal prestanda när temperaturen är mellan -15 och +15°C. Förutom att ge förstklassig termisk komfort, bevarar den räckvidden. Med den här funktionen bevaras upp till 85 km räckvidd i WLTP!

Slutligen har helt nya Kangoo E-TECH Electric en uppvärmd vindruta2, framsäten och ratt2 som tillval. Dessa funktioner ger ännu mer termisk komfort, samtidigt som de har liten inverkan på batteriet.

17 mil på 30 minuter

För att ladda batteriet har Nya Kangoo E-TECH Electric två olika laddningsmöjligheter;

Standardmodellen har en 22 kW chameleon-laddare lämplig för alla typer av hushållsladdning samt en effektiv laddning på publika laddningsstationer.

Tillval är en 80 kW snabbladdare (DC laddare) som ger 17 mils räckvidd (WLTP-cykel) på endast 30 minuter. Det tar 2 timmar och 40 minuter för batteriet att gå från 15% till 80% laddning när det är anslutet till en 11kW laddbox och mindre än 6 timmar på en 7.4kW laddbox.

Slutligen, tack vare MyRenault smartphone-appen eller Renault Easy Link multimediasystem, har den helt nya Kangoo E-TECH Electric en specifik uppsättning uppkopplade tjänster, till exempel:

  • schemaläggning av batteriladdning med fjärrövervakning av laddningsstatus
  • förvärmning/förkylning av kupén
  • upptäcka laddningspunkter under väg
  • uträkning av tillgängliga destinationer med återstående batteriladdning
Renault-fabiken i Maubege

Sedan 2011 har Renault-fabriken i Maubeuge, som ligger i Hauts-de-France, tillverkat Kangoo. Tillsammans med anläggningarna i Douai och Ruitz utgör fabriken hjärtat i det helt nya ElectriCity-navet, Europas största och mest konkurrenskraftiga elbilsproduktionscenter, genom vilket Renault planerar att producera 400 000 elbilar per år fram till 2025. Målet är att garantera högsta möjliga produktioner av de privata och kommersiella versionerna av helt nya Kangoo och även fordon från Mercedes och Nissan som är partners.

Renault har investerat 450 miljoner euro i fabriken och installerat en ny batterimonteringsverkstad.

Elmotorn och laddningsenheterna för helt nya Kangoo E-TECH Electric tillverkas alla på Renaults Cleon-fabrik i Normandie.

RENAULT MASTER – helt elektrisk med längre räckvidd

Renaults stora elbiltransportbil, helt nya Master E-TECH Electric 52 kWh har fått ett helt nytt batteri på 52 kWh och därmed ökat räckvidden upp till 20 mil WLTP.

Precis som med Nya Kangoo E-TECH Electric assisteras konventionell hydraulisk bromsning av ett ARB-system (Adaptive Regenerative Brake System), som maximerar mängden återvunnen energi oavsett vald bromsregim.

Skåpbilens Eco-läge – som begränsar maximal effekt och hastighet – i kombination med däck med lågt rullmotstånd säkerställer maximal räckvidd och maximal körkomfort.

Det finns två typer av laddningar för skåpbilens batteri:

  • En enfas 7,4 kW AC-laddare, lämplig för alla typer av hushållsladdning.
  • En 22 kW DC-laddare för accelererad laddning vid offentliga laddstationer, som ger 5 mils räckvidd (WLTP-cykel) på 45 minuter.

Det tar 5 timmar att nå 80% laddning vid laddning till en 7,4 kW laddbox och 10 timmar på en 3,7 kW publik laddare. Nya 52kWh Master E-TECH Electric har den energieffektiva elmotorn med en effekt på 57 kW (motsvarande 76 hk). Den är idealisk för körning på både stads- och stadsnära vägar med stor flexibilitet. Modellen kommer att finnas i 13 versioner (i stället för de ursprungliga sex), med ett urval av tre olika längder och tre olika höjder, tillgängliga i 3.1t och 3.5t när beställningarna öppnar. De fyra skåpbilsversionerna erbjuder en lastvolym på 8 till 15m3. De två versionerna chassi finns i antingen L2 eller L3 och är idealiska baser för flak, tippflak eller stora volymskåp som kan bära upp till 20m3.

Den helelektriska versionen har samma lastutrymme som sin motsvarighet med förbränningsmotor med en av de största lagringsvolymerna i sin kategori.

Den helt nya Master E-TECH Electric på 52 kWh ärver också alla innovativa cockpitfunktioner från versionerna med förbränningsmotor:

  • ”One touch” – flygplansbord ovanför handskfacket som skjuts ut med en enkel knuff som ger:
  • Ytterligare en arbetsyta
  • Plats för ev lunchlådan utrustat med en stor central kopphållare
  • En stor 10,5L ”Easy Life” – förvaringslåda för enkel åtkomst
  • Induktionsladdare för smartphone
  • En dockningsstation för en digital surfplatta i mitten av instrumentbrädan
  • R-link Evolution infotainmentsystem

Med tillval som t.ex. Lane Departure Warning, bakre parkeringsassistans och backkamera har den helt nya 52 kWh Master E-TECH Electric det senaste inom ADAS:

  • Främre parkeringsassistans2
  • Bakre parkeringsassistans2
  • Backkamera
  • Digital backspegel med en kameradisplay på vindrutans övre del som ger en optimal bakåtriktad vy bakåt och med lång räckvidd
  • ”Side Wind Assist” (standard) som aktiveras över 70 km/h och korrigerar upp till 50 % av fordonets avvikelse i sidled under extrema körförhållanden
  • Automatiska lampor och torkare (standard)
  • Aktivt nödbromssystem (AEBS), aktivt på stadsvägar och motorvägar.
  • Varning för körfältsavvikelse
Tillverkad i Batilly, Frankrike

Master har tillverkats i Renaults Sovab-fabrik i Batilly sedan 1980. Fabriken har nästan 2 700 anställda och står för nästan 5 000 indirekta arbetstillfällen. 84% av fabrikens leverantörer är baserade i Frankrike. Master som är tillverkad i Renaults fabriker i Batilly (Frankrike) och i Curitiba (Brasilien) sedan 2009 är marknadsledande i Frankrike, Polen, Slovenien, Kroatien, Brasilien och Marocko. Elmotorn och laddningsenheterna för den helt nya 52 kWh Master E-TECH Electric tillverkas alla på Renaults Cleon-fabrik i Normandie (Frankrike). Batteriet monteras på Flins-fabriken och elektrifieringen av fordonet utförs på Gretz-Armainvilliers anläggning.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>