Satsning för att få in hållbarhet i yrkesutbildningarna
Hem HÅLLBAR UTVECKLING Stor satsning för att få in hållbarhet i yrkesutbildningarna

Stor satsning för att få in hållbarhet i yrkesutbildningarna

Publicerat av: Redaktionen

Svensk Byggtjänst och YNIS, ett nätverk av yrkesnämnder inom samhällsbyggnadssektorn, har tillsammans bestämt sig för att åtgärda bristen på hållbarhetsundervisning i gymnasieskolans yrkesprogram.

Hittills har ett antal olika initiativ genomförts, bland annat har 265 yrkeslärare nom bygg- och anläggning, VVS och maskininstruktörer utbildats.

Tidigare under våren utbildades ett 100-tal personer i hållbarhet i samband med en konferens för skolledare.

– Skolorna får inte ta del av de senaste hållbarhetssatsningarna inom yrket vilket leder till att eleverna inte får ta del av kunskapen, säger Maria Hernroth, hållbarhetschef på Svensk Byggtjänst och ansvarig för utbildningarna. Det handlar om skolornas begränsade budget, samverkan mellan skola och näringsliv men också konkret vägledning från huvudman och myndighet.

Hösten 2022 bjöd yrkesnämnderna in sina yrkeslärare till workshops med Svensk Byggtjänsts hållbarhetschef Maria Hernroth, som själv varit både lärare och skolledare på yrkesprogram i många år. Temat var grundläggande hållbarhetskompetens: Vad menar vi när vi pratar om hållbarhet? Vad innebär den ekologiska, den sociala och den ekonomiska aspekten och hur hänger de ihop?

– Gymnasieskolans elever på yrkesprogrammen vet att när de kommer ut i jobb är det i branscher med omfattande hållbarhetsutmaningar men hittills har hållbarhet bara funnits med i begränsad omfattning i utbildningarna, säger Ingemar Klaesson på Byggbranschens yrkesnämnd.

Utbildningssatsningen fortsätter under 2023 och tidigare under våren samlades ett 100-tal personer från hela landet för en konferens för skolledare som anordnas av bygg- och måleribranschernas yrkesnämnder för kompetensutveckling inom bland annat inkludering och hållbarhet.

Satsning för att få in hållbarhet i yrkesutbildningarna

Maria Hernroth

– Vårt samarbete är lärorikt och gensvaret från lärarna mycket positivt, säger Maria Hernroth. Lärarna känner sig osäkra på hållbarhetsfrågorna och de upplever att de har för lite stöd och vägledning. De skulle gärna vilja lära sig mer om den sociala hållbarheten – inte minst om mänskliga rättigheter och de etiska frågorna. Lärarna är överens om att det är dessa frågor som eleverna är mest nyfikna på.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>