Nissan LEAF, världens första massproducerade 100 % elektrifierade fordon, fyller 10 år och med en halv miljon byggda bilar globalt är LEAF lika populär då som nu. Med mer än 14,8 miljarder rena kilometer sedan 2010 har LEAF-ägare runt om i världen hjälpt till att förhindra närmare 1,3 miljoner ton CO2 utsläpp.
För att Sveriges elnät ska täcka framtidens teknikbehov, såsom elbilar, behöver vi använda den el som redan finns lagrad i bilarna på ett smartare sätt. Det är en utmaning så stor att den bara kan lösas genom samarbete och partnerskap över gränser. Med V2X-teknik kommer elbilar att spela en mycket viktig roll i det framtida energihanteringssystemet. V2X är Nissans mål om ett mer integrerat samhälle med kontor, skolor, bostäder, vägar och bilar, som alla är sammankopplade.
”Att hantera miljöutmaningarna runt om i världen, kräver smarta lösningar och ett nytt tillvägagångssätt för traditionella energi- och distributionsmodeller. Med Power Circles resurser för kunskapsutbyte och utveckling, och vårt arbete för ett mer hållbart samhälle, ser vi mycket fram emot samarbetet och partnerskap”, säger Alexandra Österplan, Kommunikationschef, Nissan Nordic Sweden.
Nissan har en omfattande närvaro på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 16 000 anställda i sin europeiska verksamhet inom design, forskning och utveckling, produktion, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland, tillverkades 2019 fler än 465 000 bilar.
Med målet om noll utsläpp och noll dödade på vägen är Nissan på väg mot sin vision om Intelligent Mobility. Denna 360 graders vändning mot framtidens mobilitet kommer att förankra kritiska företagsbeslut om hur bilar drivs, körs och hur de integreras i samhället.
”De senaste åren har fordonsindustrin tagit stora steg framåt. Vi ser att många nu aktivt arbetar för att på sikt minska sin klimatpåverkan. Nissan är en av de aktörer som vågar lyfta blicken och tänka stort. Vi är väldigt glada över att vi nu kan formalisera vårt samarbete i ett partnerskap”, säger Johanna Lakso, vd, Power Circle.