Scania har nu emitterat sin första gröna obligation. Ett 30-tal nordiska banker, försäkringsbolag och pensionsförvaltare deltog. Budgivningen resulterade i att Scania upptar ett obligationslån om totalt 1.25 miljard kronor med fyra års löptid för investeringar som bolaget genomför för att ställa om till produktion av elektriska fordon.
Det var i slutet av 2020 som Scania – som första renodlade tillverkare av kommersiella fordon – erhöll godkännande för bolagets ramverk för utgivande av gröna obligationer.
– Det stora intresset för vår gröna obligation bekräftar finansbranschens vilja att vara en aktör i de sektorsövergripande samarbeten som krävs för att avveckla fossilberoendet i världen. Det bekräftar samtidigt också branschens förtroende för vårt arbete med att driva övergången till ett hållbart transportsystem, säger Scanias finanschef Johan Haeggman.
Ramverket för gröna obligationer utgör grunden för att identifiera, välja, säkra och redovisa projekt som kan finansieras med likvider från gröna obligationer. Det väletablerade norska institutet CICERO Shades of Green har bedömt Scanias ramverk som mörkgrönt, vilket ges till projekt och lösningar som bidrar till ett långsiktigt mål om en framtid med låga CO2-utsläpp och ett hållbart klimat.
Scania har antagit långtgående vetenskapligt förankrade CO2-reducerande mål som godkänts av Science Based Target initiative. De omfattar att från basåret 2015 till 2025 halvera CO2-utsläppen från den egna verksamheten liksom att nå en 20-procentig minskning av utsläppen från Scanias lastbilar, bussar och motorer i drift. Dessa står för 95 procent av Scanias miljöpåverkan. Scania har redan nått 2020-målet att samtliga dess tio stora produktionsanläggningar runtom i världen ska drivas med fossilfri el.
Likviderna från Scanias gröna obligationer investeras uteslutande i projekt som har syfte att kraftigt minska Scanias CO2-utsläpp. De kan exempelvis omfatta förbättrad prestanda för tunga elfordon, kollektivtrafiksystem med elbussar eller att skapa en effektiv laddinfrastruktur för elektriska lastbilar och bussar.
I enlighet med de principer som gäller för gröna obligationer hanteras likviderna på separata konton, och projekten kommer öppet redovisas med uppnådda CO2-besparingar.