Tekniktrender som kommer att driva den gröna omställningen
Hem TEKNIK Tekniktrender som kommer att driva den gröna omställningen

Tekniktrender som kommer att driva den gröna omställningen

Publicerat av: Redaktionen

Varningsklockorna för klimatet ringer allt högre samtidigt som teknikutveckling för att avhjälpa krisen pågår för fullt.

Telenors globala forskningsavdelning förutspår i företagets senaste rapport, Tech Trends 2022, trender inom teknik och digitalisering som kommer att bidra till den gröna omställningen.

Green clouds, energieffektivisering av produkter, ökad klimatkunskap genom mikroutbildningar och greenfluencers är några av de trender som enligt rapporten kommer att bidra till en mer hållbar framtid.

2021 var ytterligare ett år som präglades av extremväder och rekordtemperaturer. Men tekniska framsteg och en accelererande digitalisering av samhället ger hopp.

–  Allt fler människor och samhällen har insikten att vi måste agera nu för att stoppa klimatförändringar och miljöförstöring. För oss på Telenor är det viktigt att förstå hur vi undviker att teknik är en del av problemet, utan snarare ett bidrag till den gröna omställningen, säger Magdalena Aspengren, hållbarhetschef på Telenor Sverige.

Tekniktrender som kommer att driva den gröna omställningenI den sjunde upplagan av Telenors tekniktrendsrapport tittar Telenors globala forskarteam på hur den tekniska utvecklingen 2022 kan möjliggöra grön transformation. Här är några exempel.

Med samhällets accelererande digitalisering har användningen av data och molntjänster haft en explosionsartad tillväxt. Dataöverföring kräver energi, och tillväxten har resulterat i att datacenter   globalt står för mer än 1 procent av världens energiförbrukning. Den goda nyheten är att edge computing förväntas ta över en del under det kommande året.

– Vi förutspår att 5G-nät runt om i världen kommer att kunna hantera datatrafik via lokala datacenter, som också kan göras energieffektiva genom att nyttja överskottsvärmen samt genom lokal energiproduktion med hjälp av solpaneler och små vindkraftverk, säger Bjørn Taale Sandberg, forskningschef på Telenor Group.

Trendspaningen innebär att det kommer att finnas många fler energieffektiva edge datacenter tillgängliga för mobila enheter över 5G-nätverk under 2022. Som ett resultat kommer energi också att sparas i el- och datadistributionsnät eftersom en del av datatrafiken och elen endast kommer att överföras lokalt.

– Allt fler företag kommer att införa gröna mikroutbildningar som en del av sin plan för att släcka törsten efter grön kunskap bland anställda. Företag som inte gör det möjligt för anställda att främja hållbarhet och grön omstrukturering i arbetet riskerar att uppfattas som mindre attraktiva i unga talangers ögon, menar Magdalena Aspengren, hållbarhetschef på Telenor Sverige.

Vi förväntar oss därför under 2022 att se en enorm våg av gröna mikroutbildningar strömma ut genom inlärningssystem som Coursera, LinkedIn Learning, Udacity och Khan Academy, på samma sätt som vi ser fler utbildningsinstitutioner som omfamnar klimatvänliga och hållbara värden i sina utbildningar. Vi ser redan att sådana onlinekurser och utbildningar erbjuds och främjas av organisationer runt om i världen inte minst FN och UNESCO.

Samtidigt som allt fler elektroniska enheter och lösningar förenklar vår vardag efterlyser The International Energy Agency smartare och mer energieffektiva enheter. Det globala behovet av energieffektivitet kommer sannolikt att utlösa en kamp mellan elektroniktillverkare som en del i deras tillväxtstrategier.

–  Antalet elektriska enheter över hela världen är just nu fyra gånger större än antalet människor, och den siffran kommer att öka. Vi måste effektivisera allt – inte minst energianvändningen i de enheter vi använder. Många företag kommer att investera enorma summor pengar för att få den kunskap och de resurser som behövs, menar Magdalena Aspengren.

Många virala trender på sociala medier har en djupgående inverkan på samhället, till exempel #blacklivesmatter. Efter besvikelsen från FN:s klimatkonferens (COP26) och den dystra läsningen av IPCC:s senaste rapport förväntas greenfluencing ta allt större plats i sociala medier. Även de etablerade influencers som tidigare mest haft som syfte att underhålla och prata om mode, matlagning och resor kommer att påverka sina följare att göra grönare val.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>