Enligt en undersökning från Lenovo genomförd av Yougov svarar mer än hälften av respondenterna (57%) att de skulle välja en klimat-/miljökompenserad produkt framför andra alternativ när arbetsgivaren står för kostnaden.
Endast 25 procent av respondenterna svarar att de aktivt skulle välja en mer grön lösning om det är produkter de betalar för själva.
- Undersökningen visar att utan arbetsgivarnas insatser kommer det gröna skiftet inte att gå tillräckligt snabbt ur miljösynpunkt. Det finns många gröna lösningar tillgängliga för arbetsgivare att överväga när de gör teknikköp, där tillverkaren har tagit hänsyn till alla delar av försörjningskedjan från inköp av material till design, transport, förpackning och återvinning efter livscykeln, säger Daniel Lindberg, Sverigechef för Lenovo.
Trots detta finns en generell inställning bland svenskar att miljömedveten och hållbar konsumtion är viktig, nästan alla respondenter (86%) håller delvis eller helt med om det och endast 5 procent tar helt avstånd från påståendet.
I undersökningen framkommer att 46 procent av respondenterna anser att tillverkarna håller ansvaret vad gäller de val konsumenten gör vid köp av nya produkter och om dessa är hållbara och miljövänliga.
- Tillverkare, arbetsgivare och stora företag spelar en stor roll i att leda det gröna skiftet. Här kan vi tillsammans verkligen ändra standarden och göra hållbar teknik till det självklara valet snarare än ett undantag, fortsätter Daniel Lindberg.