Universeum och Enfo i samarbete – når nya målgrupper genom storsatsning på digitalt innehåll
Hem HÅLLBAR UTVECKLING Universeum och Enfo i samarbete – når nya målgrupper genom storsatsning på digitalt innehåll

Universeum och Enfo i samarbete – når nya målgrupper genom storsatsning på digitalt innehåll

Publicerat av: Redaktionen

Göteborgsbaserade Universeum satsar stort på digitalt innehåll.

Målet är att förstärka äventyren på det välbesökta vetenskapscentret med digitala upplevelser och dessutom vill man nå nya målgrupper genom anpassat material. Samarbetspartner för satsningen är it-tjänsteföretaget Enfo.

Universeums digitala satsning har legat i startgroparna under flera år. Under coronapandemin har man prioriterat om sina resurser och intensifierat arbetet. Sedan en tid tillbaka satsar de stort på att skapa en digital upplevelse för besökare och skolor.

– Vår digitala del har fram till nu främst fokuserats på skolor, och då främst kring hållbarhetstemat. Framöver vill vi kunna erbjuda samma typ av innehåll både fysiskt och digitalt, säger Björn Edlund, utvecklingschef på Universeum.

Han förklarar att pandemin varit betydande för projektet. Under fem månader tvingades Universeum stänga helt, och sedan en tid tillbaka har man öppet med 20 procent kapacitet.

– Samtidigt ställer besökarna, oavsett var de befinner sig, höga krav på innehållet och det har medfört att vi behöver se på vår digitala utveckling på ett annat sätt.

Tidigare har man främst fokuserat sitt digitala innehåll för yngre barn, men framöver är målet att även nå ut till bland annat ungdomar.

– Kärnan i vår verksamhet är att besökarna ska komma nära upplevelsen, oavsett om det handlar om att utforska regnskogen eller lära sig mer om kemiska reaktioner. För att nå ut med det behöver innehållet vara lättåtkomligt men också tillräckligt spännande för att fånga uppmärksamhet, säger Björn Edlund.

Utgångspunkten i den digitala satsningen har varit att erbjuda Universeums innehåll på ett lättillgängligt och användarvänligt sätt. Och där har samarbetspartnern Enfo varit en viktig faktor.

– Det är en delvis ny marknad som öppnar upp sig nu och där vill vi ligga i framkant. Vi behöver därför en extern partner som både kan agera som bollplank och vara kreativt drivande. Enfo har arbetat extremt nära oss under hela projektet och det har verkligen varit en förutsättning för att nå resultat.

Björn Arkenfall, affärsområdeschef på Enfo kommenterar samarbetet.

– Att bidra till ökad kunskap i samhället är viktigt för oss på Enfo. Att få vara med i utvecklingen av Universeums betydelsefulla arbete med att nå ut med sitt budskap och samlade kunskap till fler målgrupper digitalt är självklart otroligt engagerande för oss. Vi är stolta över att kunna stötta med vår tekniska expertis och samtidigt göra skillnad genom att öka kunskapen för en mer hållbar värld.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>