Alexandra Daisy Ginsburg / Machine Auguries
Hem EVENT Vår framtid med AI: Konstgjorda fåglar sjunger in gryningen i Umeå

Vår framtid med AI: Konstgjorda fåglar sjunger in gryningen i Umeå

Publicerat av: Redaktionen

Med AI-genererad fågelsång under en konstgjord gryningshimmel utforskar Alexandra Daisy Ginsberg den komplexa relationen mellan natur och teknik. Vad är verkligt och vad har gått förlorat?

Utställningen Machine Augueries visas på Bildmuseet i Umeå från den 18 oktober.

Med tusentals fältinspelningar av vilda fågelarter parat med AI-teknik har den brittiska konstnären Alexandra Daisy Ginsberg skapat en ljud- och ljusinstallation om vår relation till naturen i en teknikförälskad tid. Fågelsången, som är karaktäristisk för de platser där den har spelats in, har använts för att träna upp självlärande algoritmer som härmar fåglarnas sätt att utveckla sin sång i dialog. Två neurala nätverk har ställts emot varandra i en process av tillrop och svar med hjälp av en typ av generativ artificiell intelligens, kallad GAN, Generative Adversarial Networks.

Som en spegling av hur fåglar utvecklar sin sång kan vi höra hur den maskinella lärprocessen leder till alltmer trovärdiga resultat. Allteftersom gryningskören fortsätter blir den konstgjorda fågelsången succesivt mer naturtrogen. Till slut kan vi inte längre avgöra vad som är verkligt, och vad som har gått förlorat.

Hyllar ekosystemets unika karaktär

Verket som går under namnet Machine Auguries, (maskinförutsägelser) kan upplevas på en utställning på Bildmuséet i Umeå från och med den 18 oktober.

Det är en ljud- och ljusinstallation som hyllar ekosystemens unika karaktär samtidigt som den refererar  till deras sårbarhet och sammanlänkning. LPressinbjudan: Alexandra Daisy Ginsburg / Machine Auguriesjud- och ljusföroreningar från vår urbana dygnet-runt-livsstil påverkar fåglarna att sjunga tidigare, högre och längre för att försvara sitt territorium, men alla kan inte anpassa sig. När vi upplever den konstgjorda gryningen inne i museet, påminner oss Ginsbergs verk om det omöjliga i att reproducera naturen och det akuta behovet av att skydda den.

Som ett konstnärligt dokument över upplevelsen av plats är Machine Auguries ett växande arkiv över lokala livsmiljöer. Bildmuseet i Umeå presenterar tre versioner tillsammans för första gången, där de första två första återger fåglarnas gryningssång i London, 2019 och i Toledo, Ohio, 2023, och visas under hela utställningsperioden. En platsspecifik Umeå-version av verket har premiär i januari 2025

Första separatutställningen i Sverige

Alexandra Daisy Ginsberg är en konstnär baserad i London och arbetar i många olika medier. I sin konst undersöker hon människors komplexa syn på relationen mellan natur och teknik. Hennes verk har visats över hela världen, bland annat på MoMA i New York, Museum of Contemporary Art i Tokyo, Centre Pompidou i Paris och Royal Academy i London. Hon har en doktorsexamen från Royal College of Art. År 2023 mottog hon Europeiska kommissionens S+T+ARTS Grand Prize – Artistic Exploration för sitt verk Pollinator Pathmaker. Det här är konstnärens första separatutställning i Sverige.

Machine Auguries är utvecklad tillsammans med curatorn och gästprofessorn Sarah Cook och är den första av två utställningar på Bildmuseet som utforskar vår framtid med AI-teknologier.

Utställningen öppnar med ett välkomsttal av museichef Katarina Pierre, följt av konstnärssamtal med Alexandra Daisy Ginsberg i dialog med Sarah Cook och senare en ljudperformance, Improvising with Algorithms, av Michael Lukaszuk.

Under hela utställningsperioden erbjuds guidade visningar, samtal, föreläsningar, workshops och annan programverksamhet inspirerad av utställningens tema.

Utställningen, som pågår till 6 april 2025, är producerad av Bildmuseet med stöd från Kempestiftelserna, Arktiskt centrum vid Umeå universitet och WASP-HS. Tack till Cornell Lab of Ornithology / Macaulay Library.

Bildmuseet i Umeå är en av Sveriges främsta konsthallar för internationell samtidskonst och en del av Umeå universitet. I en anslående byggnad i sju våningar vid Umeälvens strand möts konst och vetenskap kring vår tids mest angelägna frågor.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>