VELUX Gruppen har utsetts som vinnare av Sustainability Award i kategorin klimatstrategi som arrangeras av EY och danska handelskammaren i Köpenhamn.
VELUX fick det prestigefyllda priset för sitt fokus på att drastiskt minska utsläppen i hela värdekedjan.
“Klimatstrategipriset delas ut till ett företag som har särskilt ambitiösa mål och åtgärder i sin strategiska strategi för klimatförändringar. Den oberoende juryn såg VELUX Gruppens arbete som ett föredömligt exempel på detta och juryn anser företaget vara exemplariskt sett till hur ett stort, väletablerat företag kan omvandla och skapa en verklig påverkan”, säger Jan C. Olsen, vd för EY Danmark.
VELUX Gruppen är oerhört stolta över att ha vunnit priset för sin klimatstrategi.
“Vi är mycket glada och hedrade över att vinna det här priset. Vår hållbarhetsstrategi har ett gediget fokus på att minska koldioxidutsläppen inom alla delar av företaget, samt att arbeta för att kompensera för våra historiska utsläpp från verksamheten. Det är fantastiskt att se att vårt arbete erkänns och värderas. Vi hoppas att våra åtgärder ska inspirera andra att omvandla sin verksamhet i linje med vetenskapen och både minska sina egna utsläpp och investera i lösningar utanför sin egen värdekedja,” säger Anders Götzsche, CFO och tillfällig vd för VELUX-gruppen.
Målet för VELUX Gruppens hållbarhetsstrategi, som lanserades 2020, är att minska koldioxidutsläppen från företagets verksamhet till noll och att halvera utsläppen från hela värdekedjan till 2030. Dessutom har VELUX åtagit sig att kompensera för företagets historiska utsläpp från 1941 till dess att företaget fyller 100 år 2041. För att göra detta har företaget inlett samarbete med World Wide Fund for Nature (WWF), för att utveckla projekt med fokus på naturskydd och skogsrestaurering runt om i världen. VELUX vill också vara med och förändra hållbarhetsarbetet inom hela byggnadssektorn.